School intervention on death from the Spanish curriculum in early and primary education
Abstract
Death is a natural event that all people face at some time in their lives. Therefore, it is essential to work on mourning and death from the earliest stages. The presented school intervention proposal is based on an exhaustive review of the official Spanish curriculum for Early Years Education and Primary Education, which does not address the topic of mourning, and is based on an extensive literature review (De la Herrán, Rodríguez y De Miguel, 2019). The main objective of this transversal-work proposal based on the pedagogy of death is to educate students from three to twelve years of age, and their families, in relation to the subject of mourning, the awareness of finiteness and situations of loss. It is made up of different sessions of cooperative work led by the teaching staff: curricular and extracurricular sessions of Early Years and Primary Education, mixed sessions with Early Years and Primary students, and extracurricular sessions with the participation of the families. The timing would cover an entire school year, being optimal to extend the plan throughout the years to ensure the comprehensive education of students throughout their schooling. The implementation of this intervention plan, accompanied by the necessary teacher training, is essential to allow students to understand and enjoy life, and accept loss through the pedagogy of death in school (De la Herrán y Cortina, 2006).
References
Agencias EFE (2003). Muere 'Copito de Nieve', el único gorila albino. Recuperado de: https://elpais.com/sociedad/2003/11/24/actualidad/1069628402_850215.html
Aguilar, R. (2019). Juan y su lápiz Pintón. Madrid: Autografía.
Bustos, A. (2010). Aproximación a las aulas de escuela rural: heterogeneidad y aprendizaje en los grupos multigrado. Revista de educación, 352, 353-378.
Clements, R. y Musker, J. (2016). Vaiana [película]. Walt Disney Animation Studios.
Colomo, E. y Cívico, A. (2018). La necesidad de formación del profesorado en pedagogía de la muerte. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(1), 83-94. https://doi.org/10.6018/reifop.21.1.279961
Davies, B. (2017). Isla del abuelo. Valencia: Andana.
De la Herrán, A. y Cortina, M. (2006). La muerte y su didáctica. Madrid: Universitas.
De la Herrán, A., Herrero, P. y Serrano, B. F. (2020). Do parents want death to be included in their children’s education? Journal of Family Studies, 1-18. https://doi.org/10.1080/13229400.2020.1819379
De la Herrán, A., Rodríguez, P. y de Miguel, V. (2019). ¿Está la muerte en el currículo español? Revista de Educación, 385, 201-226. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2019-385-422
De la Herrán, A.; González, I.; Navarro, M.; Bravo, S. y Freire, M. (2000). ¿Todos los caracoles se mueren siempre? Madrid: Ediciones de la Torre.
Decreto 17/2008, de 6 de marzo, del Consejo de Gobierno, por el que se desarrollan para la Comunidad de Madrid las enseñanzas de la Educación Infantil (2008). Boletín Oficial de la Comunidad de Madrid, 61, de 12 de marzo de 2008, 6 a 18. Recuperado de: http://www.madrid.org/wleg_pub/secure/normativas/contenidoNormativa.jsf?opcion=VerHtmlynmnorma=4922ycdestado=P#no-back-button
Decreto 89/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria (2014). Boletín Oficial de la Comunidad de Madrid, 175, de 25 de julio de 2014, 10 a 89. Recuperado de: https://www.bocm.es/boletin/CM_Orden_BOCM/2014/07/25/BOCM-20140725-1.PDF
Docter, P. (2020). Soul [película]. Walt Disney Pictures y Pixar Animation Studios.
Favreau, J. (2019). El Rey León (película de 2019) [película]. Walt Disney Pictures y Moving Picture Company.
García, C. (2016). Para siempre. Madrid: La Fábrica de Libros.
Giménez, L. (2011). Vuela, mariposa ¡vuela! Morrisville: Lulu.com.
Harris, P. (2012). The child as anthropologist. Infancia y Aprendizaje, 35(3), 259-2. https://doi.org/10.1174/021037012802238920
Helland, L. (2017). Soy la muerte. Granada: Barbara Fiore Editora.
Helland, L. (2017). Soy la vida. Granada: Barbara Fiore Editora.
Martínez, M. (2021). Leo y los girasoles. Madrid: Cuatro Hojas.
Mundy, M. (2001). Cuando estoy triste. Madrid: San Pablo.
Nevado, M. y González, J. (2017). Acompañar en el duelo. Bilbao: Desclée De Brouwer.
Parmeggiani, R. (2020). La abuela durmiente. Pontevedra: Kalandraka.
Parra, C. (2010). Educación inclusiva: un modelo de educación para todos. ISEES: Inclusión Social y Equidad en la Educación Superior, 8, 73-84.
Pedrero, E. (2019). Educación para la Salud y pedagogía de la muerte: percepciones y demandas del profesorado universitario en España. Interface: comunicação, saúde, educação, 23, e180404. https://doi.org/10.1590/Interface.180404
Pedrero, E. (2020). Pedagogía de la muerte: propuesta de normalización en el sistema educativo español. Revista Espacios, 41(4), e25.
Phan, H.; Ngu, B.; Chen, S.; Wu, L.; Lin, W. y Hsu, C. (2020). Introducing the Study of Life and Death Education to Support the Importance of Positive Psychology: An Integrated Model of Philosophical Beliefs, Religious Faith, and Spirituality. Frontiers in Psychology, 11, e580186. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.580186
Ramón, E. (2017). ¡No es fácil, pequeña ardilla! Pontevedra: Kalandraka.
Ramos, A. (2020). Análisis de la situación actual de la pedagogía preventiva sobre la muerte: currículum y formación del profesorado. Ensayos, 35(2) 221-233.
Ramos, A. y Camats, R. (2019). Consideraciones generales respecto a la necesidad de practicar una pedagogía sobre la finitud humana en la educación formal. Estudio de caso. Educar, 55(1), 273-290. https://doi.org/10.5565/rev/educar.950
Ramos, A. y Gairín, J. (2020). Estudio sobre la pedagogía preventiva sobre la muerte: reto y oportunidad. Espacios, 41(42), 52-65.
Ramos, A.; Gairín, J. y Camats, R. (2020). Percepciones educativas en relación a la pedagogía de la muerte. Espacios, 41(4), 4-12.
Rodríguez, P.; De la Herrán, A.; Pérez, G. y Sánchez, J. (2020). What do teachers think of death education? Death Studies, 1-11. https://doi.org/10.1080/07481187.2020.1817176
Sánchez, C. (2019). El trabajo del duelo y la muerte en Educación Primaria. Trabajo de Grado. Universidad de Sevilla, España.
Stanton, A. y Unkrich, L. (2003). Buscando a Nemo [DVD]. Pixar Animation Studios.
Suárez, O. (2020). Duelo y su influencia en la conducta social de una joven de la ciudad de Babahoyo. Trabajo de grado. Universidad Técnica de Babahoyo, Ecuador.
Talwar, V.; Harris, P. & Schleifer, M. (2011). Children's understanding of death: From biological to religious conceptions. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511852077
Teckentrup, B. (2020). El árbol de los recuerdos. Madrid: Nube Ocho.
Unkrich, L. y Molina, A. (2017). Coco [película]. Walt Disney Pictures y Pixar Animation Studios.
Vargas, R. (2003). Duelo y pérdida. Medicina Legal de Costa Rica, 20(2), 47-52.
Walt Disney Company (2016) Blancanieves y los siete enanitos. Nueva York: Cliper plus.
Copyright (c) 2021 SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.