Incidence of the socioeconomic factor in the choice of university careers

Keywords: socioeconomic factor, choice of career, universities

Abstract

One of the most important decisions of people is the choice for a professional career, which will allow them to develop professionally but also involves social spheres such as personal satisfaction, social relationships and economic support. These choices are influenced by different social, family and emotional factors, but it is the socioeconomic that determines the choice. Most of them are university entrants who are economically dependent on their families or guardians, adapting to their reality. The present investigation has wanted to determine the influence of the socioeconomic factor in the choice of a professional career and in reference to its vocational orientation, motivation, satisfaction and economic benefit. The methodology used is quantitative correlational, using the survey as a technique for data collection, the population consisted of 100 students from two university careers of the Faculty of Education and Engineering of the Catholic University of Trujillo – Perú. The authors who have been cited in the present investigation such as Bravo and Vergara (2018) and Robles and Zayas (2009) have made it possible to emphasize the conceptual definitions of the variables, the results show that a high percentage of students choose their careers based on of their socioeconomic reality, it was also observed that there is no vocational accompaniment from the school stage. It has been verified that socioeconomic factors are the determining cause in the choice of career, since industrial engineering students have better economic conditions, better types of housing and their location.

References

Avilés, Y. y Martínez, J. (2020). Enfoques de aprendizaje ante los procesos de evaluación en estudiantes de Economía: Una aplicación del Cuestionario R-SPQ-2F. Apuntes de Economía y Sociedad. 1(1), 67-74. https://doi.org/10.5377/aes.v1i1.11441

Bouaré, A. (2009). Educación superior y la crisis en la educación superior en Malí. (Tesis doctoral en Ciencias Sociológicas, Universidad de Oriente). Repositorio Institucional de la Universidad del Oriente. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/145080305

Bravo, M. y Vergara, A. (2018). Factores que determinan la elección de carrera profesional. Dialnet, 12 (20), 35-48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6309708

Cano, M. (2008). Motivación y elección de carrera. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 5(13), 6-9. https://bit.ly/36tXX3d

Castillo, I., López, M., y Ramírez, A. (2021). Modelo para facilitar el proceso de orientación vocacional en estudiantes de bachillerato. SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales, 3(1), 1-28. https://doi.org/10.47666/summa.3.1.20

Conde, C. (2004). La orientación vocacional y el proceso de elección de carrera. (Tesis Doctoral dissertation, UPN-Ajusco). Repositorio Institucional de UNP de Jalisco. https://bit.ly/3H6RuIa

Del Pino, M. (2016). Factores que influyen en la elección de la carrera de magisterio, análisis de las expectativas vocacionales de los aspirantes a maestro. (Tesis de doctorado, Universidad de Málaga). Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/14268

Elvir, Y. (2013) Los factores internos y externos como condiciones que influyen en la posibilidad de los estudiantes de último año de educación media continúen estudios a nivel educativo superior (Tesis de licencia, Universidad Católica de Argentina). Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Argentina. https://n9.cl/d4y2e

Franco Camaná, B. (2018). Factores motivacionales que influyen en la elección de una carrera técnica en los jóvenes postulantes al Instituto De Educación Superior Tecnológico Público Faustino Bernardino Franco, Camaná-2018. (Tesis de maestría, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa). Repositorio Institucional de la Universidad Nacional de San Agustín. https://n9.cl/reg7h

García, L. (2016). Nivel socioeconómico y rendimiento académico: estudiantes resilentes. (Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid). Repositorio Institucional de la Universidad Complutense de Madrid. https://dialnet.unirioja.es/servlet/extaut?codigo=2448086

Hoyos Díaz, Rocío. (2016). Niveles socioeconómicos y motivación en la elección de la carrera profesional en estudiantes pre- universitarios. (Tesis de maestría, Universidad San Martin). Repositorio Institucional de la Universidad San Martín. https://n9.cl/owjry

Illanes, V. y Rojas, G. (2018). Experiencias en orientación vocacional en el marco del programa NEO. Banco Interamericano de Desarrollo. https://n9.cl/b1fqc

Kwame A, Djangmah J, Oduro A, Seidu A, Hunt F. (2007) Access to basic education in Ghana, Consortium for Educational Access, Transitions and Equity. CREE. https://n9.cl/uk4vh

Martínez, J. (2009). La demanda de educación universitaria en un contexto desempleo. (Tesis de maestría, Centro de Estudios monetarios y financieros). Repositorio Centros de Estudios. ftp://ftp.cemfi.es/mt/99/t9907.pdf

Morín, E (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000117740_spa

Olmeda, L. (2016). Nivel socioeconómico y rendimiento académico: estudiantes resilentes. (Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid). Repositorio Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/38862/1/T37677.pdf

Orozco, L. (2009). Variables que inciden en la elección de carrera y casa de estudios, en la perspectiva del género. (Tesis de licenciatura, Universidad de Chile). Repositorio Universidad de Chile. https://n9.cl/2y0k1

Ospino, Y. (2018). La demanda de educación universitaria estatal. Una apreciación para el período. Revista de investigación de USM, 7 (3) 1- 12. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/econo/article/view/9031

Robles, G. y Sayas, F. (2009). Elección de la carrera docente, Congreso Nacional de Investigación Educativo, Santiago de Chile: Universidad Católica de Chile. https://n9.cl/ztg91

Schultz, P, y Stone, W, (2015). Authoritarianism and attitudes toward the environment. Environment and Behavior. Journals, 26 (1), 25 -37. https://doi.org/10.1177/0013916594261002.

Torres, J. (2020). Factores que motivan la elección de la carrera profesional en los estudiantes de la universidad estatal de Milagro, Milagro 2020. (Tesis de maestría, Universidad César Vallejo). Repositorio de la Universidad César Vallejo. https://bit.ly/3gYE0DC

Ucharo, B. (2018). Factores motivacionales que influyen en la elección de una carrera técnica en los jóvenes postulantes al Instituto de Educación Superior Tecnológico Público Faustino (Tesis de licenciatura, UNAS). Repositorio del Instituto Tecnológico Faustino. http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/UNSA/7664

Vidales D. (1985). Orientación Educativa. Editorial Limusa. México. https://n9.cl/apy6s

Published
2022-07-07
How to Cite
Portocarrero Gutiérrez, C., & Zavaleta Llanos, N. (2022). Incidence of the socioeconomic factor in the choice of university careers. SUMMA, 4(2), 1-17. https://doi.org/10.47666/summa.4.2.1
Section
Social sciences