Main obstacles to sustainable development in lactical agrobusiness
Abstract
This research aimed to characterize the main obstacles to sustainable development in lactic agribusinesses. The population selected for this purpose were the dairy production companies located in the Rosario de Perijá municipality of Zulia state (Venezuela), on which a descriptive methodology was applied with a field design, not experimental and transversal. The main theoretical sources consulted were Pazos (2010) and Castellano (2005), among others. From the results obtained, it was concluded that the major obstacles that interfere with sustainable development in these agribusinesses are related to education and housing. Based on this, an investment plan in educational programs is proposed for the benefit of workers that allows them to deepen their knowledge in the management of this type of business in order to meet their current sustainability needs as well as articulation with local public entities that contribute to improve their quality of life.
References
Arias, F. (2004). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. Caracas: Editorial Episteme.
Canter, D. (1977). Psicología del lugar. Ciudad de México: Editorial Concepto.
Cardoso, R. y Cuervo, M. (2014). Conocimiento local y culturas tradicionales como base para el desarrollo sostenible. El caso del uso y manejo de las dehesas de encina en el suroccidente peninsular. ETNICEX: Revista de estudios etnográficos, 6, 21-43. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5226054
Castellano, H. (2005). La planificación del desarrollo sostenible: contenidos, entorno y métodos. Caracas: Centro de Estudios del desarrollo de la Universidad Central de Venezuela.
Chávez, N. (2001). Introducción a la investigación educativa. Caracas: Talleres de ARS Gráficas.
Haughton, J. y Khandker, S. (2009). Handbook on poverty and inequality, Washington, DC: The World Bank.
Hernández, R.; Fernández, C. y Batista, L. (2003). Metodología de investigación. Ciudad de México: Editorial McGraw Hill.
Hernández, R.; Fernández, C. y Batista, L. (2006). Metodología de investigación. Ciudad de México: Editorial McGraw Hill.
Hurtado, J. (2010). El proyecto de investigación. Bogotá: Ediciones Quirón.
León, O. (2004). Adolescencia y juventud: de las nociones a los abordajes. Última década, 21, 83-104. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/pdf/udecada/v12n21/art04.pdf
Mantilla, E. y Mantilla, K. (2010). El Desarrollo: La responsabilidad Social y los Problemas Ambientales. Revista DIXI, 12, 33-43.
Martínez, J.; Burbano, M. y Burbano, E. (2019). Obstáculos y perspectivas al emplear tecnologías de información para enseñar contabilidad. Educación y humanismo, 21(37), 104-119. Disponible en: http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/3461
Organización Mundial de la Salud (2007). Comisión sobre Determinantes Sociales de la Salud. Disponible en: http://www.who.int/social_determinants/strategy/QandAs/es/index.html
Pazos, A. (2010). Gestión de la responsabilidad social empresarial. Cultura, 24, 1-20. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3700989
Ponce, M. (2013). Pobreza y bienestar: una mirada desde el desarrollo. Cuadernos del CENDES, 83, 1-21. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4654134&orden=1&info=link
Reátegui, R. (2012). Fundamentos del desarrollo sostenible. Revista del Instituto de investigación de la Facultad de Ingeniería geológica, minera, metalúrgica y geográfica, 6(12), 67-80. Disponible en: https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/745
Sabino, C. (2002). Cómo hacer una tesis. Buenos Aires: Editorial Lumen Humanitas.
Tamayo y Tamayo, M. (2004). El proceso de la investigación científica. Ciudad de México: Limusa.
Vallejo, L. (2012). Los retos del desarrollo sostenible. Apuntes del CENES, 31(53), 7-8. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/4795/479548634001.pdf
Vilches, A.; Gil, D.; Toscano, J. y Macías O. (2008). Obstáculos que pueden estar impidiendo, y en particular de los educadores, en la construcción de un futuro sostenible. Formas de superarlo. Revista iberoamericana de ciencia, tecnología y sociedad, 11(4), 139-162. Disponible en: http://www.revistacts.net/component/content/article/4-volumen-4-numero-11/dossier/185-obstaculos-que-pueden-estar-impidiendo-la-implicacion-de-la-ciudadania-y-en-particular-de-los-educadores-en-la-construccion-de-un-futuro-sostenible-formas-de-superarlos
Copyright (c) 2019 SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.