Smart tourism and culture of innovation in hotel companies of Santa Marta, Colombia
Abstract
The purpose of this research was to analyze the culture of innovation in hotel companies in Santa Marta, Colombia, based on smart tourism. It is based on authors such as Flores (2015), Ramos & Moog (2014), Labarca, García & Villegas (2012), Cornejo & Muñoz (2009), referring to culture of innovation, and for smart tourism in Pascual (2019), Femenia-Serra & Ivars-Baidal (2018), Celdrán et al., (2018), Gretzel, Sigala et al. (2015), Hunter et al. (2015), and López de Ávila et al. (2015). It is framed within the quantitative approach, positivist paradigm, descriptive type, non-experimental transectional design. The population corresponds to hotel managers operating in Santa Marta, and the sample of twelve hotels of historic center, selected under intentional non-probabilistic sampling. The technique used was survey observation, and as a tool a questionnaire composed of thirty-nine items, validated under the judgment of five experts, with a high reliability of 0.91 according to Cronbach's alpha coefficient. The data were analyzed using descriptive statistics for the studied dimensions. The results show the presence of the indicators studied and the importance of directing the missionary processes of the hotel business towards the development of the tourism sector in the city. The conclusions include the disposition of the hotels towards the configuration of a culture of innovation that strengthens their business model based on smart tourism, which requires management strategies that increase their competitiveness and quality of service, as well as investments to effectively insert into of the technological ecosystem, with a view to offering a better travel experience in the destination selected by an increasingly informed and demanding tourist.
References
AENOR (2016). Norma UNE 178501, Sistema de Gestión de Destinos Turísticos Inteligentes SGDTI. España: Asociación Española de Normalización y Certificación, AENOR.
Aguilera, M., Bernal, C. & Quintero, P. (2006).Turismo y desarrollo en el Caribe colombiano, Serie Documentos de Trabajo sobre Economía Regional, 79. Bogotá: Banco de la República.
Araya, S. (2019). Cultura innovativa de una escuela de turismo en Chile. Estudios y perspectivas en turismo, 28, 167-184.
Arnaiz, S. (2015). Retos del turismo en la sociedad actual. Revista Latinoamericana Turismología, 1(1). 55-60.
Ascón, J., & Argibay, A. (2020). Herramienta para el desarrollo de metahabilidades directivas en jefes de Recepción de hotel. SUMMA. Revista Disciplinaria En Ciencias económicas Y Sociales, 2(2), 61-82.
Baena, G. (2014). Metodología de la investigación. Recuperado de https://editorialpatria.com.mx/pdffiles/9786074384093.pdf
Benckendorff, P., Sheldon, P. & Fesenmaier, D. (2014). Tourism Information Technology (2nd Ed.). Wallingford: CABI.
Bueno, E. (2006). Cultura e innovación: la conexión perfecta. Recuperado de http://www.madrinasd.org/revista15/smario.asp
Buhalis, D. & Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet-The state of eTourism research. Tourism Management, 29(4), 609–623. http://doi.org/10.1016/j.tourman.2008.01.005
Cabrera, A., & Díaz, E. (2019). Influencia de las capacidades dinámicas en la cultura de alto desempeño y competitividad. SUMMA. Revista Disciplinaria En Ciencias económicas Y Sociales, 1(1), 53-67.
Celdrán, M., Mazón, J., Ivars, J. & Vera, J. (2018). Smart tourism. Un estudio de mapeo sistemático. Cuadernos de Turismo, 41, 107-138. http://dx.doi.org/10.6018/turismo.41.326971
CITUR (2019). Estadísticas Departamentales de Magdalena. Recuperado de http://www.citur.gov.co/estadisticas/departamental
Cohen, J. & Linares, J. (2019). Cultura de innovación y destinos turísticos inteligentes: el caso de la ciudad de Santa Marta. En S. Issa (Editora). Memorias del Tercer Congreso de Innovación Turística y Desarrollo Regional (CINTUDER). Santa Marta: Servicio Nacional de Aprendizaje – SENA.
Cohen-Granados, J., Linares-Morales, J., & Briceño-Ariza, L. (2020). Caracterización de la cultura innovativa en la cooperación universidad-empresa. IPSA Scientia, Revista científica Multidisciplinaria, 5(1), 46–53. https://doi.org/10.25214/27114406.963
Cornejo, M. & Muñoz, E. (2009). Percepción de la innovación: cultura de la innovación y capacidad innovadora. Pensamiento Iberoamericano (5). 121-147.
Femenia-Serra, F. & Ivars-Baidal, J. (2018). Smart tourism: Implicaciones para la gestión de ciudades y destinos turísticos. En M. T. Cantó López, J. A. Ivars Baidal, & R. Martínez Gutiérrez (Dir.), Gestión inteligente y sostenible de las ciudades: Gobernanza, smartcities y turismo, 129-151. Valencia: Tirant Lo Blanch.
Flores, M. (2015). La innovación como cultura organizacional sustentada en procesos humanos. Revista Venezolana de Gerencia, 20(70), 355-371. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/290/29040281010.pdf
FONTUR/SITUR/Cotelco (2019). Marzo 2019: Medición turismo receptor. Recuperado de https://www.siturmagdalena.com/promocionInforme/listado?categoriaInforme=2&tipoInforme=
Geizzelez-Luzardo, M., & Soto-Gómez, G. (2021). Creatividad, colaboración y confianza: aptitud para la cultura innovativa en las redes de investigación estudiantil. IPSA Scientia, Revista científica Multidisciplinaria, 6(3), 33–43. https://doi.org/10.25214/27114406.1182
Gómez, S. (2012). Metodología de la investigación. México D.F., México. Red Tercer Milenio S.C.
González, B., & Socarras, L. (2021). Innovación abierta basada en la gestión del conocimiento para ser aplicado en empresas de telecomunicaciones. SUMMA. Revista Disciplinaria En Ciencias económicas Y Sociales, 3(2), 1-22. https://doi.org/10.47666/summa.3.2.39
Gretzel, U. (2011). Intelligent systems in tourism. A Social Science Perspective. Annals of Tourism Research, 38(3), 757–779. http://doi.org/10.1016/j.annals.2011.04.014
Gretzel, U., Sigala, M., Xiang, Z., & Koo, C. (2015). Smart tourism: foundations and developments. Electronic Markets, 25(3), 179–188. http://doi.org/10.1007/s12525- 015-0196-8
Gretzel, U., Werthner, H., Koo, C., & Lamsfus, C. (2015). Conceptual foundations for understanding smart tourism ecosystems. Computers in Human Behavior, 50, 558–563. http://doi.org/10.1016/j.chb.2015.03.043
Hernández, R.; Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México D.F., México. Editorial McGraw-Hill/Interamericana de Editores, S.A. de C.V.
Hunter, W., Chung, N., Gretzel, U. & Koo, C. (2015): Constructivist Research in Smart Tourism, Asia Pacific Journal of Information Systems, 25(1), 105–120. http://doi.org/10.14329/apjis.2015.25.1.105
IESE Business School Universidad de Navarra (2018). IESE cities in motion Index. Recuperado de https://media.iese.edu/research/pdfs/ST-0471-E.pdf
Iglesisas, P., Correia, M. Jambrino, C. & De Luque, S. (2017). Retos en la gestión de destinos turísticos a partir de la innovación abierta. Estudios y perspectivas en turismo, 26(3): 531-548.
Ivars, J., Solsona, F. & Giner, D. (2016). Gestión turística y tecnologías de la información y la comunicación (TIC): El nuevo enfoque de los destinos inteligentes. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 62(2), 327-346. DOI http://dx.doi.org/10.5565/rev/dag.285
Labarca N.; García J. & Villegas E. (2012) Cultura de innovación como herramienta de competitividad en la gestión directiva universitaria venezolana. Omnia 18(2): 83-94
López de Ávila, A., Lancis, E., García, S., Alcantud, A., García, H. & Muñoz, N. (2015) Smart destination. Informe destinos turísticos inteligentes: construyendo el futuro. Madrid, España. SEGITTUR.
López-Roldán, P. & Fachelli, S. (2015). Metodología de la investigación social cuantitativa. Barcelona, España. Universidad Autónoma de Barcelona.
Martelo, R., Linares, J. & Muñoz, D. (2020). Mecanismos de transferencia de tecnología y conocimiento en el sector exportador de ganado bovino, Barranquilla, Colombia. Revista ESPACIOS, 41(43). https://web.archive.org/web/20201211050053id_/https://www.revistaespacios.com/a20v41n43/a20v41n43p07.pdf
Martínez-Garcés, J., & Garcés-Fuenmayor, J. (2021). Innovación en unidades universitarias de investigación: una mirada desde el desarrollo endógeno. IPSA Scientia, Revista científica Multidisciplinaria, 6(2), 26–34. https://doi.org/10.25214/27114406.1124
MinCIT (2018). Estadísticas Nacionales – RNT. Recuperado de http://www.citur.gov.co/estadisticas/df_prestadores_historico/all/41
MinCIT (2019). El turismo en cifras: Noviembre 2019. Recuperado de http://www.mincit.gov.co/getattachment/estudios-economicos/estadisticas-e-informes/informes-de-turismo/2019/noviembre/oee-turismo-enero-noviembre-21-01-2020.pdf.aspx
Morcillo, P. & Bueno, E. (2005). Management of Technology: proposal for a diagnosis model. The Journal of High Technology Management Research, 8(1), Arizona State University.
Naranjo-Valencia, J. & Calderón-Hernández, G. (2015) Construyendo una cultura de innovación. Una propuesta de transformación cultural. Estudios Gerenciales 31(135): 223–236
Niño, V. (2011). Metodología de la investigación. Diseño y ejecución. Recuperado de http://roa.ult.edu.cu/bitstream/123456789/3243/1/METODOLOGIA%20DE%20LA%20INVESTIGACION%20DISENO%20Y%20EJECUCION.pdf
Pascual, R. (2019). La importancia de ser un Destino Turístico Inteligente. Recuperado de https://www.smarttravel.news/2019/03/26/la-importancia-destino-turistico-inteligente/
Paternina-Pedroza, H., Linares-Morales, J. & Hernandez-Ayala, K. (2019). Transferencia de tecnología y conocimiento en el sector exportador de bovinos. IPSA Scientia, Revista científica Multidisciplinaria, 4(1), 10–20. https://doi.org/10.25214/27114406.936
Ramos, C. & Moog, M. (2014). Cultura innovativa para una investigación universitaria socialmente responsable. Revista Professare, 3(1), 42-59. Recuperado de https://periodicos.uniarp.edu.br/professare/article/view/277/260
Ramos, C. (2015). Los paradigmas de la investigación científica. Recuperado de http://www.unife.edu.pe/publicaciones/revistas/psicologia/2015_1/Carlos_Ramos.pdf
Romero, A. & Terán, M. (2017). Gestión e innovación del turismo en el Caribe colombiano. Turismo y sociedad, XXI, 87-106. DOI: https://doi.org/10.18601/01207555.n21.05
Rueda, G. & Rodenes, M. (2010). Hacia una cultura innovadora en las empresas. Recuperado de https://revistas.upb.edu.co/index.php/puente/article/view/7302
Ruiz-Cabezas, M., García-Moreno, A., & Martínez-Zabaleta, M. (2019). Gestión ambiental para la innovación y competitividad de las organizaciones ecoturísticas en áreas protegidas. IPSA Scientia, Revista científica Multidisciplinaria, 4(1), 21–32. https://doi.org/10.25214/27114406.944
Sabino, C. (2007). El Proceso de Investigación. Caracas, Venezuela. Editorial Panapo. Nueva Edición.
Sarell, J. (2020). Modelo de competencias gerenciales dinamizadoras basadas en la aplicación de las TIC. SUMMA. Revista Disciplinaria En Ciencias económicas Y Sociales, 2(2), 83-108.
Copyright (c) 2022 SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.