Model to facilitate the vocational guidance process in high school students
Abstract
The career choice is a process in which a student recognizes the interests, attitudes and abilities related to a profession because it considers it attractive, resulting in a decision (Castañeda and Solorio, 2014). The objective of this work is to systematize the experience of the vocational guidance program of the Centro de Bachillerato Tecnológico Agropecuario 197, to choose the technical career based on professional skills, by documenting and explaining the process followed in the school year prior to the This study was carried out in order to propose a model that contributes to reducing the failure rate and increasing the graduation rate in subsequent years. The methodology has a mixed perspective, exploratory in nature with a descriptive logic and for systematization purposes (Hernández, Fernández & Baptista, 2016). The sample consisted of 493 individuals equivalent to 90% of the target population. The test consists of 28 items, 25 related to the professional skills of the technical careers offered at the campus and three to choose their first, second and third option. For the information gathering, the Google Applications platform Forms tool was used. The results found indicate that the first option they chose is the Agricultural Technician, 36% (179), the second option was the Technician in Industrial Food Production 34% (167), and the third option was for the Technician in Biotechnology 26% (127). Based on these results, a vocational guidance intervention model is proposed.
References
Aguirre, A. (1996). Psicología de la adolescencia. Ciudad de México: Alfa Omega.
Alfaro-Barquero, A. y Chinchilla-Brenes, S. (2019). Diseño de un instrumento de preferencias vocacionales en Administración, Materiales y Biotecnología. Revista Costarricense de Psicología, 38(2), 99-124.
Andrade, D.; Valarezo, S.; Torres, S. y Sizalima, S. (2018). Orientación vocacional y elección de la carrera profesional en la Universidad Nacional de Loja. Revista digital de Ciencia, Tecnología e Innovación, 5(4), 372-387.
Artavia-Aguilar, C. y Campos-Hernández, L. (2020). La investigación en la disciplina de la orientación: procesos de formación desde la percepción estudiantil. Revista Electrónica Educare, 24(2), 258-273.
Atienzo, E.; Campero, L.; Lozada, A. y Herrera, C. (2014). Aspiraciones educativas y familiares como condicionantes en la prevención de embarazos tempranos en México. Salud Pública de México, 56(3), 286-294.
Barredo, D. (2015). El análisis de contenido. Una introducción a la cuantificación de la realidad. Revista San Gregorio, 1, 40-50.
Bravo, G. y Vergara, M. (2018). Factores que determinan la elección de carrera profesional: en estudiantes de undécimo grado de colegios públicos y privados de Barrancabermeja. Revista Psicoespacios, 12(20), 35-48.
Cabrera, E., García, L. y Hernández, P. (1999). La orientación universitaria: los programas de intervención en la enseñanza superior. Revista Inter universitaria de Psicología de la Educación, 1, 39–52.
Camarena, G.; González, L. y Velarde, H. (2009). El programa de orientación educativa en bachillerato como mediador en la elección de carrera. Revista mexicana de investigación educativa, 14(41), 539-562.
Castañeda, L. y Solorio, M. (2014). La elección de carrera: entre la vocación y las ofertas institucionales. Revista de Educación y Desarrollo, 28, 55-59.
CBTA 197 (2018). Plan Académico de Mejora Continua: Diagnóstico para la elaboración del programa de desarrollo institucional. [Centro Bachillerato Tecnológico Agropecuario 197, documento interno]. Dirección General de Educación Tecnológica y Agropecuaria.
Ceinos, M. (2008). Diagnóstico de las Competencias de los Orientadores Laborales en el Uso de las Tecnologías de la Información y de la Comunicación. Tesis doctoral. Universidad de Santiago de Compostela, España.
Chacón, O. (2004). Programa de orientación vocacional para la educación media y diversificada. Acción pedagógica, 12(1), 68-79.
Chávez-Ventura, G.; Santa-Cruz-Espinoza, H.; Merino-Soto, C.; Osorio-Guzmán, M.; Jaime-Salas, J. y Risueño, A. (2020). Estudio Intercultural de una Batería Sociocognitiva de Autoeficacia Vocacional. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación - e Avaliação Psicológica, 1(54), 131-145.
Daniels, L.; Clifton, R.; Perry, R., Mandzuk, D. & Hall, N. (2006). Student teachers' competence and career certainty: the effects of career anxiety and perceived control. Social Psychology of Education, 9, 405–423.
De León, T. y Briones, L. (2012). La correlación entre los intereses, aptitudes y preferencias vocacionales con la carrera que eligen al egresar los alumnos del Centro de Bachillerato Tecnológico Agropecuario, México. Revista Didáctica y Educación, 3(2), 55-70.
De León, T.; Rodríguez, R.; Ortega, V. y González, I. (2006). La orientación vocacional y la modificación del criterio de pre elección de carrera técnica en alumnos de nivel medio superior del CBTA N° 1, en el norte de México. Educere, 10 (32), 71-76.
DGETA (2016). Informe de resultados del seguimiento de egresados de la UEMSTAyCM, documento interno. [Dirección General de Educación Tecnológica y Agropecuaria documento interno]. Secretaría de Educación Pública.
Dickinson, J. & Tokar, D. (2004). Structural and discriminant validity of the career factors inventory. Journal of Vocational Behavior, 65, 239–254.
Escamilla, G.; Maceda, B.; Maya, D.; Zanotto, M.; Galicia, G. y Vuelvas, B. (2011). La orientación Educativa: Pieza o Accesorio en el Proceso de Modernización del Bachillerato. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 8(20), 10-23.
Félix, R. (2013). Interés vocacional-profesional y rendimiento académico en los estudiantes de la Universidad Nacional del Centro del Perú, 2012. Apuntes en ciencias sociales, 3(02), 165-172.
Franco, D.; Romero, M., y Martínez, J. (2019). Principales obstáculos para el desarrollo sostenible en los agronegocios lácticos. SUMMA. Revista disciplinaria en Ciencias económicas y sociales, 1(1), 107-117.
Gallego, J.; Correa, M. y Barragán, B. (2012). La construcción social de las profesiones: estudio de caso del Occidente Antioqueño. Unipluriversidad, 12(2), 73-79.
Gamboa, J. y Marín, R. (2009). Género y carrera: el gusto por el área académica, como elemento en la elección de una licenciatura. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 11(1), 1-13.
Gómez, A. y Rivas, F. (1997). Caracterización psicológica y operacionalización de la indecisión vocacional compleja. Iberpsicología, 2, 1–10.
González, D. y Maytorena, M. (2005). Modelo estructural de factores de carrera, seguridad vocacional y esfuerzo académico. Revista Interamericana de Psicología, 39, 39–48.
González, L. (2002). El desempeño académico universitario: variables psicológicas. Sonora: Editorial Universidad de Sonora.
González-Navarro, I.; Rodríguez-Gregorich, A., y Hernández-Fábregas, J. (2020). La orientación profesional para los estudiantes de preuniversitario desde la Universidad de Camagüey. Luz, 19(1), 3-14.
Guerra, L. y Quevedo, T. (2007). La elección profesional: momento de particular importancia para el desarrollo personal. Psicología para América Latina, 11, 1-12.
Guzmán, C.; Lima, N. y Castilla, E. (2015). La intención de estudio en el bachillerato de la Universidad del Valle de México: su distribución geográfica. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26(1), 55-69.
Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2016). Metodología de la Investigación. Ciudad de México: Editorial McGraw-Hill.
Hou, Z. & Leung, A. (2011). Vocational aspirations of Chinese high school students and their parents' expectations. Journal of Vocational Behavior, 79, 349–360.
Ibarrola, M. (2020). Los Centros de Bachillerato Tecnológico Agropecuario y la producción agrícola escolar en la formación para el trabajo. Revista mexicana de investigación educativa, 25(84), 91-119.
INEGI. (2018). Encuesta Nacional de Inserción Laboral de los Egresados de la Educación Media Superior. Ciudad de México: Instituto Nacional de Estadística y Geografía.
Lee, I. & Rojewski, J. (2012). Development of occupational aspirations in early Korean adolescents: a multiple-group latent curve model analysis. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 12, 189–210.
Lent, R.; Paixão, M.; Da Silva, J. & Mexia, L. (2010). Predicting occupational interests and choice aspirations in Portuguese high school students: A test of social cognitive career theory. Journal of Vocational Behavior, 76, 244–251.
López Fernández, M. y Sánchez Herrera, S. (2018). Relación entre la madurez vocacional y la motivación hacia el aprendizaje académico. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 21-30.
Lucas, M. & Epperson, D. (1990). Types of vocational undecidedness: a replication and refinement. Journal of Counseling Psychology, 37, 382–388.
Mata Segreda, A. (2018). Construcción de un inventario para la medición de la autoeficacia vocacional. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 18(1), 1-26.
Mendoza, M. (2000). Elección de carrera profesional: Visiones, promesas y desafíos. Cambridge: Cambridge University Press.
Moreno-Yaguana, P. y Sanchez-Garcia, M. (2018). Cuestionario de Necesidades de Orientación Universitaria. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación - e Avaliação Psicológica, 2(47), 95-109.
Ortiz-Barradas, A. (2019). Diseño y validación de una escala para intereses propedéuticos en México. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19), 1-24.
Pacheco, E. y Blanco, M. (2015). Metodología mixta: su aplicación en México en el campo de la demografía. Estudios demográficos y urbanos, 30(3), 725-770
Pereira, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, 15(1), 15-29.
Pirela, A.; González, N.; Pérez, R. y Carrillo, J. (2019). Formación en competencias investigativas en los estudiantes de una universidad inclusiva. SUMMA. Revista disciplinaria en Ciencias económicas y sociales, 1(1), 35-51.
Pla, R. y Rodríguez, M. (2015). La sistematización como método para la enseñanza aprendizaje de la didáctica de las ciencias sociales. Educación y Sociedad, 13, 1-11.
Ramírez, M.; Ortega, S. y Sánchez, M. (2018). El derecho de los jóvenes a la educación media superior, en Ortega Salazar, S. (coord.), Políticas y estrategias para hacer efectivo el derecho de los jóvenes a la educación media superior en México, una nota de política, (231-253). Secretaría de Educación Pública.
Ramírez-Díaz, J. (2020). El enfoque por competencias y su relevancia en la actualidad: Consideraciones desde la orientación ocupacional en contextos educativos. Revista Electrónica Educare, 24(2), 475-489.
Rimada, P. (1996). Manual de interpretación para los inventarios de orientación profesional universitaria: guía del docente. Ciudad de México: Editorial Trillas.
Rimada, P. (2003). Un enfoque de Procesos Cognitivo-Preceptúales en la Orientación Profesional Universitaria. Ciudad de México: Editorial Trillas.
Rivas, F. (2007). ¿Conducta y asesoramiento vocacional en el mundo de hoy? Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 5, 5–14.
Rodríguez, J. (2002). Buscando un destino: la elección de carrera profesional. Situación y perspectivas. Enseñanza e Investigación en Psicología, 7, 215–220.
SEMS (2018). Indicadores de bases de datos de educación media superior, formato 911, 2016 y 2017. [Subsecretaría de Educación Media Superior, documento interno]. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2013ª). Programa de estudios de la carrera técnica Técnico Agropecuario. [Coordinación Sectorial de Desarrollo Académico. Acuerdo 653 Carrera Especifica DGTA]. Secretaria de Educación Pública.
SEP (2013b). Programa de estudios de la carrera técnica Técnico en Administración para el Emprendimiento Agropecuario. [Coordinación Sectorial de Desarrollo Académico. Acuerdo 653 Carrera Especifica DGTA]. Secretaria de Educación Pública.
SEP (2013c). Programa de estudios de la carrera técnica Técnico en Programación. [Coordinación Sectorial de Desarrollo Académico. Acuerdo 653 Carrera Especifica DGTA]. Secretaria de Educación Pública.
SEP (2013d). Programa de estudios de la carrera técnica Técnico en Biotecnología. [Coordinación Sectorial de Desarrollo Académico. Acuerdo 653 Carrera Especifica DGTA]. Secretaria de Educación Pública.
SEP (2013e). Programa de estudios de la carrera técnica Técnico en Producción Industrial de Alimentos. [Coordinación Sectorial de Desarrollo Académico. Acuerdo 653 Carrera Especifica DGTA]. Secretaria de Educación Pública.
SEP (2015). Catálogo de Carreras Técnicas de Formación Profesional. [Coordinación Sectorial de Desarrollo Académico. Acuerdo 653 Carrera Especifica DGTA]. Secretaria de Educación Pública.
SEP-SEMS (2018). Informe de la UEMSTAyCM., [Subsecretaría de Educación Media Superior documento interno]. Secretaría de Educación Pública.
Silva, H. y Weiss, E. (2018). Las razones del abandono escolar del bachillerato tecnológico agropecuario. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 48(1), 73-101.
Sunza-Chan, S. (2019). Desarrollo de competencias para la orientación educativa en la formación inicial de profesores. Educación y Educadores, 22(3), 448-468
Valdés, A.; Valdés, A. y Fernández, B. (2016). Estrategia pedagógica para elevar la formación vocacional y orientación profesional de los estudiantes de Enfermería en la Facultad "Gral. Calixto García", 2013-2014. Educación Médica Superior, 3t0(2), 1-20.
Copyright (c) 2021 SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.