Educación en tecnología como paradigma didáctico, innovador e inclusivo en el marco del COVID-19
Abstract
The study consisted of developing a didactic, innovative and inclusive model for the development of technology education by building technological objects in Middle Education, to respond to the COVID 19 pandemic. Theoretically he subscribed in Morín (2006); Moreno, Tezón, Rivera, Durán, y Parra (2018); De Zubiria (2014), among others. The qualitative paradigm, interpretative and social research was adopted, the methodology is developed through three phases. Key informants were trained by 5 teachers from the area of education for work, applied to them with unstructured focused interview and registration of working sessions. It was concluded that the relevance of conceiving the teacher as a mediator of the process for creative and discovering development is part of the development of innovation. It demonstrated the importance of continuing to provide knowledge to strengthen in the development of technological thinking in education, in addition to the constant training in the search for the most suitable didactics for the construction of technological objects.
References
Alonzo, D. y Valencia, M. (2016). Competencias y estrategias didácticas desde el enfoque socioformativo. Quaders digitals: revista de nuevas tecnologías y sociedad, 82, 28-38.
Ardila, A. (2014). Enfoques pedagógicos y didácticas contemporáneas. Bogotá: Fundación internacional de pedagogía conceptual Alberto Merani.
Crisol, E. (2015). El aula inclusiva. Condiciones didácticas y organizativas. Dialógica: revista multidisciplinaria, 12(2), 217-258.
De Zubiria, M. (2014). Enfoques pedagógicos y didácticas contemporáneas. Bogotá: Fundación internacional de pedagogía conceptual Alberto Merani.
Hernández, G. (2014) Enfoques pedagógicos y didácticas contemporáneas. Bogotá: Fundación internacional de pedagogía conceptual Alberto Merani.
Martínez, M. (2004). La investigación cualitativa etnográfica en educación: manual teórico práctico. Ciudad de México: Editorial Trillas.
Moreno M.; Rivera, J. y Rivera, T. (2017). Competencias y aprendizajes del docente: Un reto de la globalización. Revista científica virtual Hexágono pedagógico, 8(1), 180-197.
Moreno, M.; Tezón, M.; Rivera, T.; Durán, S. y Parra M. (2018). Autoestima: desarrollo de la autonomía personal en estudiantes del área técnica. Revista Espacios, 39(46), 6-12.
Morín, E. (2006). Los siete saberes. Caracas: Publicaciones FACES-UCV.
Parra, M.; García, J.; Durán, S. y Hernández, M. (2018). Formación en valores desde la perspectiva de la diversidad cultural en el proyecto educativo colombiano. Cabimas: Editorial de la Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt.
Parra, M.; Visbal, O.; Durán, S. y Badde, G. (2019). Calidad de la comunicación y actitud de los empleados ante procesos de cambio organizacional. Interdisciplinaria, 36(1), 155-170.
Thomas, T. (2005). Desarrollo de la creatividad. Madrid: Editorial Santillana.
Tobón, S. (2006). Formación basada en competencias. Madrid: Ediciones ECOE.
Torres, E.; Vera, C.; Soleno, S.; Madrid, A.; Durán, S.; González, G. y Sierra, J. (2020). Repositorio digital de proyectos de aula - REPYLA. Una propuesta emergente. Revista Espacios, 41(20) 154-167.
UNESCO (1996) Informe la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: Ediciones Santillana.
Copyright (c) 2020 SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.