Value of reflection in classroom practice. Pedagogical strategy in diverse social environments
Abstract
The article focuses attention on the value of reflection in teaching practice as a strategy to influence the learning processes of students and their behaviors in diverse social environments in the official Educational Institution, located in the municipality of Valencia, Córdoba – Colombia. In this process, a reflection is made from the daily experiences of young people to analyze the causes that generate conflicts in their environments, which requires developing pedagogical strategies of Problem-Based Learning (PBL) from analyzing the causes that affect social reality. of students in their school processes and to achieve this it uses the qualitative approach, the Participatory Action Research (PAR) method and the critical social paradigm. As an advance in the results, the eighth grade students expressed their problems in the classroom spontaneously, addressed through dialogue. The conflicts in the students' voices are: psychoactive, intra-family problems, armed conflict and poverty, which are reflected in this research as findings that affect school processes.
References
Alvarado, L., y García, M. (2008). Características más relevantes del paradigma sociocrítico: su aplicación en investigaciones de educación ambiental y de enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 9(2),187-202.
Barón, M., y Cañón, L. (2018). Investigar: una experiencia para cuestionar-nos. Pedagogía y Saberes, 49, 115-125.
Castillo, I., López, M., y Ramírez, A. (2021). Modelo para facilitar el proceso de orientación vocacional en estudiantes de bachillerato. SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales, 3(1), 1-28. https://doi.org/10.47666/summa.3.1.20
Colmenares, A (2011). Investigacion-Accion participativa: Una metodologia integradora del conocimiento y la accion. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación 3(1), 102-115. https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.07
Gamboa, A., Urbina, J., y Prada, R. (2019). Conflicto armado y vulnerabilidad: determinantes del abandono escolar en la región del Catatumbo. Saber, Ciencia y Libertad, 14(2), 222-231.
García, J. (2006). ¿Cómo son y cómo podrían ser las relaciones entre escuelas y familias en opinión del profesorado? Cultura y Educación, 18(3-4), 247-265.
García, J., García, R., Villanueva, L. y Doménech, F. (2003). Funciones y actividades que realizan los profesores tutores en los centros escolares de infantil y primaria de la provincia de Castellón. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxia e Educación 7 (9), 113-126.
Gomez, A. (2011). Aprendizaje basado en problemas en la Educación Superior: Una metodología necesaria en la formación del profesorado. https://www.researchgate.net/publication/277272240
Guzmán, F., Pedrão, L., Lopez, K., Alonso, M., y Esparza, S. (2011). El consumo de drogas como una práctica cultural dentro de las pandillas. Latino-Am. Enfermagem, 844.
Humanitarian (2020). Informe de Equipo Local Coordinación de Córdoba. www.humanitarianresponse.info
Larrosa, J. (2009). Experiencia y alteridad en educación. En J. Larrosa y C. Skliar (Eds.), Experiencia y alteridad en educación (13-44). Buenos Aires: Homo Sapiens.
López, S. (2009). Las Relaciones Familia-Escuela desde la Perspectiva de los adolescentes. Revista Galego-Portuguesa de Psicología e Educacion, 18(2), 256-287.
Perrenou, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar: Profesionalización y razón pedagógica. España: Editorial Graó.
Quiroz, E. (2004). El impacto de la violencia intrafamiliar: Transitando de la desesperanza a la recuperacion del derecho a vivir libres de violencia. Perspectivas psicológicas, 3-4, 52-69.
Ramos, C., Roque, R., y Ramos, J. (2022). Asociaciones entre los rasgos de personalidad en los estudiantes y su programa educativo de bachillerato. SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales, 4(1), 1-13. https://doi.org/10.47666/summa.4.1.07
Sandoval, P. (2002). Investigacion cualitativa. Colombia: ICFES.
Sarell, J. (2020). Modelo de competencias gerenciales dinamizadoras basadas en la aplicación de las TIC. SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales, 2(2), 83-108.
Suárez, J. y Urrego, L. (2014). Relación familia-escuela: una mirada desde las prácticas pedagógicas rurales en Anserma, Caldas. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 6, 97-113.
Symeous, L. (2006). cultural and social capital: what can we learn for investigating and strengthening school-family collaboration? https://doi.org/10.1174/113564006779173037
Villarroel, G., y Sánchez, X. (2002). Relación familia y escuela: un estudio comparativo en la ruralidad. Estudios pedagógicos, 28, 123-141. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052002000100007
Yaffe, L. (2011). Conflicto armado en Colombia: análisis de las causas económicas, sociales e institucionales de la oposición violenta. CS, 8, 187-208.
Zambrano, G. y Vigueras, J. (2020). Rol familiar en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista científica Dominio de la ciencia, 6(3), 448-473.
Copyright (c) 2023 SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.