Complex thinking in the north Catholic University Foundation
Abstract
The Fundación Universitaria Católica del Norte is an institution that provides education in the virtual modality, at all educational levels. Although it is inspired by Catholic philosophy and theology, it is a producer and reproductive center of knowledge that respects all creeds, worrying about offering a quality education to its student community. The objective of this research is to show the presence of Morinian thought in the Fundación Universitaria Católica del Norte, so that it can be inferred if such thought is present in the graduates and if this is an important factor for the impact that the Higher education institution in the regions where it has its epicenter. Undertaking such work required the use of a methodology with qualitative assumptions, specifically with a hermeneutical approach from techniques such as in-depth interviews and documentary analysis, a matter that became more complex when recognizing the impact of uncertainty in all the processes carried out in the institution and the strong interdisciplinary emphasis. As will be appreciated, the partial results show that the proposal of a virtual education greatly facilitated interdisciplinary work and promoted student autonomy, fundamental pillars of complex thinking. Although weaknesses are recognized by not explicitly using Morinian terminology in the education that the institution imparts, it is concluded that it is urgent to assume such a challenge so that the main operators or principles of complex thought can be made visible. It is discussed whether it is pertinent for the institution to make the leap towards this language.
References
Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Paidós.
Barrows, H. (1986). Ataxonomy of problem based learning methods. Medical Education, 20(6), 481-486. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.1986.tb01386.x
Cámara de Comercio de Medellín para Antioquia. (2019a). Perfil Socio Económico de la región Bajo Cauca. Recuperado de: https://www.camaramedellin.com.co/Portals/0/Biblioteca/Estudios-economicos/cadenas-productivas-regionales/18-3Perfil%20BajoCauca_Oct14.pdf?ver=2019-03-01-095034-590
Cámara de Comercio de Medellín para Antioquia. (2019b). Perfil Socio Económico de la región Nordeste. Recuperado de: https://www.camaramedellin.com.co/Portals/0/Biblioteca/Estudios-economicos/cadenas-productivas-regionales/14-3Perfil%20Nordeste_Oct14.pdf?ver=2019-03-01-095038-550
Cámara de Comercio de Medellín para Antioquia. (2019c). Perfil Socio Económico de la región Norte. Recuperado de: https://www.camaramedellin.com.co/Portals/0/Biblioteca/Estudios-economicos/cadenas-productivas-regionales/13-3Perfil%20Norte_Oct14.pdf?ver=2019-03-01-095038-127
Castells, M. (2005). La era de la información. La sociedad red. Alianza.
Diócesis de Santa Rosa de Osos. (1996). Decreto Diocesano No. 28, por medio del cual se funda la Católica del Norte Fundación Universitaria.
Durán Rodríguez, R. A. (2015). La Educación Virtual Universitaria como medio para mejorar las competencias genéricas y los aprendizajes a través de buenas prácticas docentes (Trabajo e grado). Universidad Politécnica de Cataluña, España.
Flórez Ochoa, R. (1994). Hacia una pedagogía del conocimiento. McGraw-Hill.
Fundación Universitaria Católica del Norte. (2015). Proyecto Institucional y Pedagógico. Educación Virtual con Sentido Humano. Recuperado de: https://www.ucn.edu.co/institucion/Documents/2016/Proyecto%20Educativo%20Institucional%20y%20Pedag%c3%b3gico.pdf
Fundación Universitaria Católica del Norte (2021). Plan de Desarrollo Institucional 2020-2030 Ruta Norte 2030 “Educación Transformadora con Sentido Humano”. Recuperado de: https://www.ucn.edu.co/ruta-norte/Paginas/ruta-norte-documento-base.aspx
García Méndez, G. (2018). Factores asociados con la deserción de estudiantes de pregrado de la Universidad del Rosario (Trabajo de grado). Universidad Externado de Colombia, Colombia.
Gardner, H. (1994). Estructuras de la mente: la teoría de las inteligencias múltiples. Fondo de Cultura Económica.
Gobernación de Antioquia. (2020). Plan de Desarrollo Unidos por la Vida 2020-2023. Aníbal Gaviria Gobernador. Recuperado de: https://plandesarrollo.antioquia.gov.co/archivo/PlanDesarrolloUNIDOS_VF-comprimido-min.pdf
Instituto Internacional para el Pensamiento Complejo. (2017). Definición de complejo. Recuperado de: https://web.archive.org/web/20130703031447/http://www.complejidad.org/cms/?q=node/115
Maturana, H. (1996). La realidad: ¿objetiva o construida? Anthropos.
Maturana, H., y Varela, F. (2009). El árbol del conocimiento: Las bases biológicas del conocimiento humano. Editorial Universitaria.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (20 de mayo de 1997). Resolución 1671, personería Jurídica Católica del Norte Fundación Universitaria.
Morin, E. (s.f.). Prólogo. La finalidad del proceso educativo o la religación ética del sistema. En Consejo Nacional de Educación Superior CESU, Acuerdo por lo Superior 2034: Propuesta de política pública para la excelencia de la educación superior en Colombia en el escenario de la paz (6-11). CESU.
Morin, E. (1984). Ciencia con consciencia. Antrhopos.
Morin, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.
Morin, E. (1996). El Método II, La vida de la vida. Cátedra.
Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Paidós.
Morin, E. (2002). La Cabeza bien puesta, repensar la reforma reformar y pensamiento. Ediciones Nueva Visión.
Peña Sánchez, J. A. (2010). La concepción filosófica de lo virtual en la educación virtual. Revista Colombiana de Educación, 58, 118-139. https://doi.org/10.17227/01203916.639
Piaget, J. (1971). Méthodologie des Relations Interdisciplinaires [Metodología de las relaciones interdisciplinarias]. Archives de Philosophie, 34, 539-549.
Piaget, J. (1972). L’Épistémologie des Rélations Interdisciplinaires [La epistemología de las relaciones interdisciplinarias]. En CERI (Ed.), L’Interdisciplinarité. Problèmes d’Enseignement et de Recherche dans les Universités (pp. 131-144). OCDE.
Piaget, J. (1976). La epistemología de las relaciones interdisciplinarias en Mecanismos del desarrollo mental. Editorial Nacional.
Salcedo Gutiérrez, H. (2010). El proceso de escolarización: Un acto fallido. Ediciones UNAULA.
Salcedo Gutiérrez, H. (2017). Hacia un nuevo giro epistemológico en el pensamiento de Edgar Morín (Trabajo de grado). Universidad Pontificia Bolivariana, Colombia.
Salcedo Gutiérrez, H. (2020). El giro epistemológico moriniano: el caos como organización. Revista UNAULA, (40), 179-194.
Sen, A. (1998). Las teorías del desarrollo a principios del siglo XXI. Cuadernos de Economía, 27(29), 73-100.
Von Foerster, H. (1973). On constructing a reality [Sobre construir una realidad]. En F. E. Preiser (Ed.), Environmental Design Research. Dowden, Hutchinson & Ross.
Von Foerster, H. (1997). Sistémica Elemental desde un punto de vista superior. Eafit.
Von Foerster, H. (1998). Por una nueva Epistemología. Metapolítica, 2(8), 629-641.
Von Glasersfeld, E. (1990). Introducción al constructivismo radical. En P. Watzlawick, La realidad inventada. Gedisa.
Von Glasersfeld, E. (1995). Despedida de la objetividad. En P. Watzlawick y P. Krieg (Comps.), El ojo del observador: contribuciones al constructivismo (19-31). Gedisa.
Copyright (c) 2021 SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.