Entrepreneurial attitude and capacity to create micro-enterprises in university students from San Martín, Peru
Abstract
Entrepreneurship can start empirically or from the classroom. The latter should be a priority for public and private universities, therefore, you should start by knowing that attitude and ability that the student has to create their own business. In this sense, the main objective of this research is to determine the relationship between the entrepreneurial attitude and the ability to create micro-businesses in Administration students from three universities in the San Martin Region, Peru. The research is based on a quantitative, non-experimental, cross-sectional methodology, with a descriptive and correlational scope; For this, an instrument was adapted and validated by judges that groups the entrepreneurial attitude construct and the capacity to create micro-businesses with final Likert scale values that were applied to a sample made up of 131 students from the VIII and IX cycles of the Administration career. The results showed that 65.6% of the students showed that they often have an entrepreneurial attitude and 60.3% often indicate that they have the ability to create micro-businesses; Furthermore, it was found that the entrepreneurial attitude and the ability to create micro-businesses have a positive and significant relationship (Rho=0.656**; p=0.000). In conclusion, it is determined that the greater the entrepreneurial attitude, the greater will be their ability to create a micro-business.
References
Al-Mamun, A.; Fazal, S. y Muniady, R. (2019). Entrepreneurial knowledge, skills, competencies and performance. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, 13(1), 29–48. https://doi.org/10.1108/APJIE-11-2018-0067
Al-Mamun, A.; Subramaniam, E.; Che-Nawi, N. y Binti-Zainol, N. (2016). Entrepreneurial Competencies and Performance of Informal Micro-Enterprises in Malaysia. Mediterranean Journal Of Social Sciences, 7(3), 273–281.
Ato, M.; López-García, J. y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038–1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
Contreras, A. y Macías, P. (2021). Percepción de los estudiantes sobre la intención de emprender. Caso: Universidad de Guadalajara, México. SUMMA. Revista disciplinaria en Ciencias económicas y sociales, 3(1), 1-25. https://doi.org/10.47666/summa.3.1.03
Durán-Aponte, E. y Arias-Gómez, D. (2016). Actitud emprendedora y estilos emocionales. Contribuciones para el diseño de la formación de futuros emprendedores. Gestión de La Educación, 6(2), 83. https://doi.org/10.15517/rge.v1i2.25490
El Comercio (2018). Perú es el quinto país más emprendedor en el mundo. Recuperado de: https://elcomercio.pe/economia/peru/peru-quinto-pais-emprendedor-mundo-noticia-532878-noticia/
Gestión (2018). Perú es el país con mayor espíritu emprendedor en América Latina y el quinto en el mundo. Recuperado de: https://gestion.pe/economia/peru-pais-mayor-espiritu-emprendedor-america-latina-quinto-mundo-237414-noticia/
Ghozali, I. (2006). Structural equation modeling. Metode alternative dengan partial least squares. Semarang: Diponegoro University Publishing Agency.
Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. México, D.F.: Editorial McGraw-Hill Education.
INEI (2018). Perú: Indicadores de Educación por departamento, 2007-2017. Lima: Instituto Nacional de Estadística e Informática.
INEI (2019). En el Perú existen cerca de dos millones y medio de empresas a diciembre de 2018. Recuperado de: http://m.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/noticias/nota-de-prensa-n-034-2019-demografia-empresarial.pdf
Loli, A.; Dextre, E.; Del Carpio, J. y La Jara, E. (2014). Actitudes de creatividad y emprendimiento en estudiantes de la Universidad Nacional de Ingeniería y su relación con algunas variables socio demográficas. Revista de Investigación En Psicología, 13(2), 139. https://doi.org/10.15381/rinvp.v13i2.3722
Loli, A.; Del Carpio, J. y Vergara, A. (2014). Actitudes de emprendimiento, necesidad de logro y la intención de desarrollar un negocio en estudiantes de universidades públicas de Lima Metropolitana. Revista de Investigación En Psicología, 15(1), 61. https://doi.org/10.15381/rinvp.v15i1.3662
Martínez, J.; Durán, S. y Serna, W. (2021). COVID-19, educación en emprendimiento e intenciones de emprender: Factores decisorios en estudiantes universitarios. Revista de ciencias sociales, 27(2), 272-283. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i2.35913
Mitma, R. (2018). Espíritu emprendedor y la creación de micro y pequeñas empresas en las estudiantes de la carrera profesional de educación inicial intercultural - Instituto de Educación Superior Pedagógico Publico - Huancavelica. Trabajo de grado. Universidad Nacional de Huancavelica, Perú.
Muñóz, Á. y Martínez, L. (2020). Emprendimiento social y felicidad urbana. SUMMA. Revista disciplinaria en Ciencias económicas y sociales, 2(1), 127-169.
Nabiswa, F. y Mukwa, J. (2017). Impact of credit financing on human resource development among micro and small enterprises: a case study of Kimilili Sub County, Kenya. Asian Journal OfManagement Science and Economics, 4(1), 43–53.
Niño, V. (2011). Metologia de la Investigación: Diseño y ejecución. Bogotá: Ediciones de la U.
Olozagaste, J.; Calderón, Y. y Espinosa, M. (2017). Formación del Espíritu Empresarial en Jóvenes Mexicanos: Retos y Oportunidades en la Educación Media Superior. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 11(2), 163–177. https://doi.org/10.4067/S0718-73782017000200011
Ortiz, P. (2016). Actitud emprendedora de los jóvenes españoles en un contexto de crisis. Revista de Ciencias Sociales, 22(1), 139–152. https://doi.org/10.31876/rcs.v22i1.24902
Peralta, L. (2018). La influencia de la motivación en las capacidades emprendedoras de las estudiantes del primer año de secundaria. Trabaj de grado. Universidad César Vallejo, Perú.
Radovich, J. (2017). La actitud emprendedora y su relación con la capacidad de creación de microempresas en los estudiantes de administración de la Universidad Inca Garcilaso de la Vega. Trabajo de grado. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Perú.
Robinson, P. (1987). Prediction of entrepreneurship based on an attitude consistency model. Utah: University of Brigham Young.
Serida, J.; Guerrero, C.; Alzamora, J.; Borda, A. y Morales, O. (2018). Global Entrepreneurship Monitor: Perú 2017-2018. Perú: ESAN Ediciones.
Texto único ordenado de la ley de impulso al desarrollo productivo y al crecimiento empresarial, Pub. L. No. 013-2013-PRODUCE, 1 (2013). Recuperado de: http://www2.produce.gob.pe/dispositivos/publicaciones/ds013-2013-produce.pdf
Veciana, J. (2005). La creación de empresas. Un enfoque gerencial. Barcelona: In la Caixa.
Zea-Fernández, R.; Benjumea-Arias, M. y Valencia-Arias, A. (2020). Metodología para la identificación de las capacidades dinámicas para el emprendimiento en Instituciones de Educación Superior. Ingeniare. Revista Chilena de Ingeniería, 28(1), 106–119. https://doi.org/10.4067/S0718-33052020000100106
Copyright (c) 2021 SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.