Facebook: The cultural identity in young people during the isolement social of COVID-19

  • Anny Bohórquez Vivas Fundacion Universitaria del Areandina, Colombia
  • Romelia Negrete Doria Fundacion Universitaria del Areandina, Colombia
Keywords: social isolation, cultural identity, youth, Facebook, COVID-19

Abstract

The article identifies how the cultural identity of young people is configured on Facebook in isolation by COVID-19. It is described from the use of social media, which quickly become the youth communication resource. Therefore, access from anywhere, flexibility and immediacy allow young people to express themselves, participate, mobilize common positions and even locate close or distant friends. The research of Galindo (2016), Boyd and Ellison (2007), Rueda, Giraldo, (2016), Muñoz, (2016), among others, is taken as a reference. The methodology is a qualitative technique, based on written and visual publications on Facebook, in a group of young people living in Bogotá. Among the results are selective content, expressions in the lexicon, ideologies and moods of how they assumed isolation and what has been the influence of Facebook on some young people who are charismatic with a profile that they themselves have built and believe unique and which ends up configuring their cultural identity.

References

Almansa, A.; Fonseca, O. y Castillo, A. (2013). Redes sociales y jóvenes. Uso de Facebook en la juventud colombiana y española. Comunicar, 40, 127-135.

Ángel, D. (2011). La hermenéutica y los métodos de investigación en ciencias sociales. Estudios filosóficos, 44, 9-37.

Avendaño, J. (2017). Análisis del uso de la red social Facebook desde una perspectiva de identidad cultural en estudiantes de bachillerato de la Unidad Educativa Del Milenio Penipe en el periodo noviembre 2016 - febrero 2017. (Trabajo de grado). Universidad Nacional de Chimborazo, Ecuador.

Benítez, L.; Cortéz, E. y Hernández, C. (2016). El aislamiento social como consecuencia del uso excesivo del internet y móviles en adolescentes. Psicoeducativa: reflexiones y propuestas, 2(4), 24-30.

Cabrales, O. y Díaz, V. (2017). El aprendizaje autónomo en los nativos digitales. Conhecimento & Diversidade, 9(17), 12-32.

Canales, V. (2020). La participación ciudadana a través del Facebook de la municipalidad de Ate en tiempos del coronavirus, 2020. (Trabajo de grado). Universidad Cesar Vallejo, Perú.

Cassany, D. y Ayala, G. (2018). Nativos e inmigrantes digitales en la escuela. Participación educativa: revista del Consejo Escolar del Estado, 9(4), 57–75.

Castillo D.; Núñez, R. y López, B. (2019). Aportes metodológicos de la etnografía digital latinoamericana basados en world of warcraft. Revista Uruguaya de Antropología y Etnografía, 4(1), 11-23. https://dx.doi.org/10.29112/ruae.v4.n1.2

Domínguez, M. (2018). La mejor cámara digital y el reconocimiento virtual. Estudio exploratorio sobre la imagen de perfil de Facebook de nativos e inmigrantes digitales Tabasqueños. (Trabajo de grado). Universidad Autónoma de Nuevo León, México.

Feixa, C. (2006). Generación XX. Teorías sobre la juventud en la era contemporánea. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 4(2), 1-18.

Galindo, L. (2016). Jóvenes activistas. Movimientos de protesta e Internet en Colombia y Brasil. Juvenopedia: mapeo de las juventudes Iberoamericanas. París: Editorial Ned.

Giddens, A. (1991). The consequences of Modernity. Cambridge: Polity Press.

Hall, S. & Du Gay, P. (2011). Questions of Cultural Identity. Londres: Sage.

Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2004). Metodología de la investigación. México, D.F.: Editorial McGraw-Hill.

Muñoz, G. (2016). Jóvenes digitales. Cuerpos con agencia, en Colombia. Juvenopedia: mapeo de las juventudes Iberoamericanas. París: Editorial Ned.

Ortega, W. (2015). Ciudadanía digital: Entre la novedad del fenómeno y las limitaciones del concepto. Economía, sociedad y territorio, 15(49), 835-844.

Ramírez, J.; Castro, D.; Lerma, C.; Yela, F. y Escobar, F. (2020). Consecuencias de la pandemia COVID 19 en la salud mental asociadas al aislamiento social. Colombian Journal of Anesthesiology, 48(4), e930. https://doi.org/10.1590/SCIELOPREPRINTS.303

Reátegui, J. (2020). Uso de Facebook por internautas peruanos en la divulgación y viralización de videos de personas incumpliendo la cuarentena en Perú por el COVID-19. (Trabajo de grado). Universidad San Ignacio De Oyola, Perú.

Reyes, M. y Sosa, L. (2017). Memes de Facebook: una mirada desde el interaccionismo simbólico en adolescentes de un colegio distrital de Bogotá. Bogotá: Ediciones Fundación Universitaria Los Libertadores.

Roldan, M. (2015). Antecedentes sobre el uso de Facebook en adolescentes. (Trabajo de grado). Universidad de la República Uruguay, Uruguay.

Rueda, R., Giraldo, D. (2016). La imagen de perfil en Facebook: identidad y representación en esta red social. Folios, 43, 19-135.

Small, G. y Vorgan. (2009). El cerebro Digital. Cómo las nuevas tecnologías están cambiando nuestra mente. Barcelona: Ediciones Urano.

Van Dijck, J. (2008). Digital photography: communication, identity, memory. Visual Communication, 7(1), 57-76.

Vargas, A. (2016). Redes sociales, literacidad e identidad (es): el caso de Facebook. Revista colombiana de lingüística aplicada, 18(1), 11-24.

Published
2021-09-08
How to Cite
Bohórquez Vivas, A., & Negrete Doria, R. (2021). Facebook: The cultural identity in young people during the isolement social of COVID-19. SUMMA, 3(2), 1-33. https://doi.org/10.47666/summa.3.2.31
Section
Social sciences