Estrategias de aprendizaje para mitigar la deserción estudiantil en el marco de la COVID-19

  • Jacqueline Garcés Fuenmayor Corporación Universitaria Autónoma de Nariño, Colombia
  • Carlos Mora Bolaños Corporación Universitaria Autónoma de Nariño, Colombia
Keywords: learning strategies, COVID-19, student dropout

Abstract

This note exposes the problem of student desertion, a product of the unexpected and incipient changes in the implementation of virtual education driven by the COVID-19 pandemic. The research objective is to propose learning strategies to mitigate student dropout in the framework of COVID-19. In relation to the subject under study, authors who have carried out research similar to this are cited, such as Martínez & Garcés (2020), Díaz & Serra (2020), Hurtado (2020), Camacho, Montalvo & Galezo, (2019); Miramontes, Castillo & Macías (2019), among others. The methodology is proactive with bibliographic design. Conclusions: COVID-19 has caused an intense global weakening, not only economic, social, and political, but also emotional and mental, significantly damaging the learning process in academic contexts. For this reason, it is imperative to implement learning strategies that reduce school dropouts and promote the improvement of educational quality through the support of ICT.

References

Camacho, M.; Montalvo, A. y Galezo, P. (2019). Determinantes de la deserción estudiantil en estudiantes universitarios. Panorama económico, 27(1), 134-162.

Díaz, A. y Serra, L. (2020). Competencias digitales del docente universitario. SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales, 2(1), 105-125.

Gutiérrez, R. y García, A. (2016). ¿Cómo mejorar la calidad, la motivación y el compromiso estudiantil en la educación virtual? Campus virtuales, 5(1), 74-82.

Hurtado, F. (2020). LA educación en tiempos de pandemia: los desafíos de la escuela del siglo XXI. CIEG, Revista arbitrada del centro de investigación y estudios gerenciales, 44, 176-187.

Martínez, J. y Garcés, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación y humanismo, 22(39), 1-16.

Meza, L.; Torres, S. y Lara, J. (2016). Estrategias de aprendizajes emergentes en la modalidad e-learning. RED-Revista d educación a distancia, 48(5), 1-21.

Miramontes, M.; Castillo, K. y Macías, H. (2019). Estrategias de aprendizaje en la educación a distancia. Revista de investigación en tecnologías de la información, 7(14), 199-214.

Published
2020-09-25
How to Cite
Garcés Fuenmayor, J., & Mora Bolaños, C. (2020). Estrategias de aprendizaje para mitigar la deserción estudiantil en el marco de la COVID-19. SUMMA, 2(Especial), 49-55. https://doi.org/10.47666/summa.2.esp.06
Section
Notas científicas