Risk factors affecting the sustainability of companies dedicated to commercial activity in Bucaramanga, Santander
Abstract
This project aims to identify what are the risk factors that affect the long-term sustainability of companies engaged in wholesale and retail marketing in the city of Bucaramanga, in order to identify risk factors for closure sudden, to suggest sustainability strategies. A bibliographic search was performed using national and international references, who have carried out studies on business failure in different economic activities, where key variables were identified to analyze such as: business strategies, market knowledge, customer loyalty, administrative and financial education. Among the main references are: Llano, Piñeiro and Rodríguez (2016), García-Marí, Sánchez-Vidal and Tomaseti-Solano (2016), Laverde-Verástegui and Rivera-Rodríguez, (2016). The descriptive study type was used, with a mixed approach. The survey was applied to a representative sample of one hundred companies, in three key areas for value generation: administrative, commercial and financial accounting. As a result, it was determined that the risk factors for business failure are: the lack of planning, the absence of customer loyalty programs, the failure to carry out market studies, the lack of periodic performance evaluations, the weaknesses in timely access to financial information. All this allowed us to conclude that the lack of administrative and financial education is a relevant factor, since companies in their daily lives are faced with making decisions, where planning is essential, as a support for the definition of sustainability strategies.
References
Asociación Nacional de Instituciones Financieras [ANIF]. (2019). Gran Encuesta a las Microempresas. Informe de Resultados 2019. Recuperado de: http://anif.co/sites/default/files/publicaciones/anif-gem-0419.pdf
Caro, N. (2016). Predicción de fracaso empresarial en empresas de Argentina, Chile y Perú a través de indicadores contables. Revista de Dirección y Administración de Empresas, 23, 130-147.
Comfecámaras. (2017). Determinantes de la supervivencia empresarial en Colombia. Recuperado de: http://www.confecamaras.org.co/phocadownload/Cuadernos_de_analisis_economico/Cuaderno_de_Anаlisis_Economico_N_14.pdf
De La Hoz, A.; Mendoza, A. y González, M. (2020). DEcisiones de inversión operativa-financieras en empresas importadoras de motores para vehículos. SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales, 2(2), 137-160.
García-Marí, J.; Sánchez-Vidal, J. y Tomaseti-Solano, E. (2016). Fracaso empresarial y efectos contagio. Un análisis espacial para España. El Trimestre Económico, 83(330), 429-449.
Giraldo, J. (2019). Los tres factores que aumentan el fracaso de los emprendedores en Colombia. La Republica. Recuperado de: https://www.larepublica.co/alta-gerencia/los-tres-factores-que-aumentan-el-fracaso-de-los-emprendedores-en-colombia-2846985
Girón, H.; Villanueva, J. y Armas, R. (2017). Determinantes de la quiebra empresarial en las empresas ecuatorianas en el año 2016. Revista Publicando, 13(1), 108–126.
Góngora, B.; Argoti, M. y Muñoz, S. (2019). Análisis sobre el aporte de la contabilidad de gestión a la reducción del fracaso empresarial en microempresas industriales de Guadalajara de Buga. Recuperado de: https://repository.usc.edu.co/handle/20.500.12421/1579
Laverde-Verástegui, G. y Rivera-Rodríguez, H. (2016). La disrupción: el punto de partida de la resiliencia o del fracaso empresarial. Revista Espacios, 38(7), 18.
León, O. y Palma, E. (2018). Aplicación de las Tecnologías de Información y comunicación en los procesos de innovación empresarial. Revisión de la literatura. I+D Revista de Investigaciones, 11(1), 144-152.
Llano, P.; Piñeiro, C. y Rodríguez, M. (2016). Predicción del fracaso empresarial. Una contribución a la síntesis de una teoría mediante el análisis comparativo de distintas técnicas de predicción. Estudios de Economía, 43(2), 163-198.
Londoño, D. (2018). Emprendimiento y comportamiento de las ventas Pyme. Retrieved from Biblioteca Centro de Estudios Económicos ANIF. Recuperado de: http://www.anif.co/Biblioteca/politica-fiscal/emprendimiento-y-comportamiento-de-las-ventas-pyme
Martínez, J. (2016). Gestión financiera de las empresas farmacéuticas en el municipio bolivafriano Jesús Enrique Lossada. AGLALA, 7(1), 29-55.
Martínez, J. y Barreto, J. (2019). Modelo de planeación para la inversión tecnológica en centros de investigación universitarios. Investigación e innovación en ingenierías, 7(2), 47-62.
Martínez, A. y Peralta, S. (2019). Diagnóstico empresarial de la asociación empresarial Cerro Juli, como organizadora profesional de eventos y propuesta de mejora, Arequipa 2017. (Universidad Nacional de San Agustín). Recuperado de: http://bibliotecas.unsa.edu.pe/bitstream/handle/UNSA/8563/THmacoaj.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Mendoza, M. y Mesa, A. (2019). La innovación como clave del éxito empresarial y no fracaso. (Universidad de Jaen). Recuperado de: http://tauja.ujaen.es/bitstream/10953.1/10774/1/TFG_ADE_MARIA_MENDOZA_ANGUIS_15519498H..pdf .
Morales, L.; Castillo, V. y Gamboa, B. (2020). Señales del fracaso empresarial en establecimientos de Bucaramanga y su área Metropolitana (Unidades Tenológicas de Santander). Recuperado de: http://repositorio.uts.edu.co:8080/xmlui/handle/123456789/1201
Muralla, H. (2015). Revisitando estrategias de sostenibilidad de las empresas a través de una visión sistémica internacional. I+D Revista de Investigaciones, 5, 23-42.
Piñeiro, C.; De LLano, P. y Rodríguez, M. (2016). Las TIC como inductores de competitividad y facilitadores del éxito empresarial. International Journal of Information Systems and Software Engineering For Big Companies, 3, 8-26.
Rodelo, H.; Escorcia, T.; Romero, J. y Gutiérrez, J. (2020). Administración del ciclo de efectivo en microempresas del sector porcino. SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales, 2(2), 109-135.
Ruiz, L. (2019). ¿Por qué no disminuyen los índices de informalidad? Vanguardia Liberal. Recuperado de: https://www.vanguardia.com/economia/local/por-que-no-disminuyen-los-indices-de-informalidad-HN780382
Salazar, J.; Figueroa, E. y Caballero, S. (2016). Fracaso empresarial: análisis bibliométrico. Revista CIES, 7(2), 15-30.
Sandoval, S.; Armijos, D. y González, K. (2018). The communication of human talent in business productivity. Revista UIDE, 3, 167-175.
Santana, L. (2017). Determinantes de la supervivencia de empresas en Bogotá: un análisis con modelos de duración. Innovar, 27(64), 51-62.
Vargas, D. (2019). ¿Cuáles son los factores que los empresarios consideran predominantes en el fracaso empresarial? Repositorio Universidad de Santiago de Cali. Recuperado de: https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/11381
Copyright (c) 2021 SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.