Desafíos de la gestión pedagógica en la virtualidad ante la crisis del COVID-19

Keywords: COVID-19, pedagogical management, ICT, virtuality

Abstract

Reflecting on the challenges of pedagogical management from virtuality as an educational alternative in the face of the COVID-19 crisis, implies, according to the authors Arancibia et al., (2018), López, et al., (2014) and Surian, (2020), stop looking at the teacher and management of technological skills; in the innovation of pedagogical decisions on planning and the educational process mediated by ICT. The results obtained through a survey allowed us to identify that pedagogical management not only constitutes a technical issue of access / use of classroom platforms and educational resources, it also requires dynamizing communication and self-construction of knowledge in true virtual learning environments.

References

Arancibia, M., Cosimo, D. y Casanova, R. (2018). Percepción de los profesores sobre integración de TIC en las prácticas de enseñanza en relación a los marcos normativos para la profesión docente en Chile. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 26(98), 163-184.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2020). Las oportunidades de la digitalización en América Latina frente al Covid-19. Recuperado de: https://www.cepal.org/es/publicaciones/45360-oportunidades-la-digitalizacion-america-latina-frente-al-covid-19

Gadamer, H-G. (2005). Verdad y Método.Ediciones Sígueme – Salamanca/España.

Hernández, R. y Mendoza, C. (2019). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: Editorial McGraw-Hill.

López, N.; Lugo, M. y Toranzos, L. (2014). Políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina. Informe sobre tendencias sociales y educativas en América Latina, 2014. Buenos Aires: IIPE-UNESCO-OEI.

Surian, A. (2020). Educación, salud pública y gestión de las epidemias. ¿Qué lecciones nos está dejando? Recuperado de: https://www.clacso.org/educacion-salud-publica-y-gestion-de-las-epidemias-que-lecciones-nos-esta-dejando/

Published
2020-09-25
How to Cite
Barbera Alvarado, N., Hernández Buelvas, E., & Vega Martínez, A. (2020). Desafíos de la gestión pedagógica en la virtualidad ante la crisis del COVID-19. SUMMA, 2(Especial), 43-48. https://doi.org/10.47666/summa.2.esp.05
Section
Notas científicas