Tool for the development of management goals in hotel reception heads

Keywords: strategic improvement activities, avant-garde chains, Head of Hotel Reception, essential managerial skills

Abstract

The current situation faced by the prestigious chains that manage, together with internal brands, the hotel industry in Cuba and other international destinations, requires improving the performance of the position of Head of Hotel Reception based on a study of their meta-abilities. With this purpose, this article aims to propose a set of strategic improvement activities for the continuous training of essential managerial meta-skills for the Head of Hotel Reception based on the experience of experts from Grupo de Turismo Gran Caribe S.A. For this, the contributions of Reh (2009), Pereda (2016), Codina (2016), Pedraza (2018), among others, were taken, and theoretical methods and empirical methods such as survey and measurement were applied. The methodology was based on the adaptation of the procedure established by Ascón (2019) using the expert method and the interviews to determine the proposal. The sample was made up of 15 of the group's managers. Reliability was obtained with the Alpha-Cronbach coefficient (0.84). As a result, a pyramid of essential managerial meta-abilities is proposed for the Hotel Reception Manager of the aforementioned group, the diagnosis of meta-abilities that have problems in the designated position and in the associated chains, and the proposal of strategic improvement activities.

References

Ascón, J. (2019). Estrategia para el desarrollo de habilidades directivas esenciales con enfoque de liderazgo en los cuadros ejecutivos y sus reservas en la Universidad de la Habana. (Tesis doctoral). Universidad de La Habana, Cuba.

Ascón, J.; León, C. y Argibay, A. (2019). Propuesta de pirámide de habilidades según el ciclo de la negociación. Revista Universidad & Ciencia, 8, 527-543.

Codina, A. (2016). Habilidades directivas. La Habana: Editorial Academia.

Corral, F. (2006). Manual de recepción hotelera: principios y técnicas. Oviedo: Septem Ediciones.

De Haro, J. (2012). Desarrollo directivo, directivos en desarrollo. Recuperado de: https://www.laboral-social.com/desarrollo-directivo-liderazgo-formacion-talento.html

Galarza, J. (2007). Modelo para evaluar la gestión de los procesos de planificación estratégica, conformación y evaluación de los objetivos en las instituciones de educación superior adscritas al Ministerio de Educación Superior. La Habana: Universidad de La Habana.

Gallego, J. (2004). Dirección estratégica en los hoteles del siglo XXI. Sevilla: McGraw Hill.

Gómez, P. (2012). Dirección. Tlalnepantla: Red Tercer Milenio.

Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. Ciudad de México: McGraw Hill.

Iranzo, P.; Camarero, M.; Tierno, J. y Barrios, Ch. (2018). Formación para la función directiva en la escuela: el caso de Tarragona (Cataluña). Bordón. Revista de pedagogía, 70(2), 57-72.

Kantillo, K. (2011). Sistema de clasificación de competencias. Recuperado de: kjcantillo.blogspot.com.

Lane, J. y Dupré, T. (1997). Hospitality world. An introduction. New York: Van Nostrand Reinhold.

Madrigal, B. (2006). Habilidades directivas. Ciudad de México: McGraw-Hill.

Mestres, J. (2003). Técnicas de gestión y dirección hotelera. Barcelona: Gestión 2000.

Moncayo, B., y Villalba, C. (Octubre de 2013). Estereotipos de género y liderazgo. XVIII Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática, México.

Orellana, M. (2011). Gerencia universitaria. Estilos gerenciales y su incidencia en el estilo organizacional. El caso de la universidad San Carlos de Guatemala. (Tesis doctoral). San Carlos de Guatemala, Guatemala.

Pedraza, C. (2018) Propuesta de estrategias para la mejora de habilidades directivas con enfoque de liderazgo en los dirigentes de la Facultad de Turismo de la Universidad de La Habana. (Tesis doctoral). Universidad de La Habana, Cuba.

Pereda, C. y Prada, M. (2014). Investigación-acción participativa y perspectiva dialéctica. Arxius, 31, 57-68.

Reh, F. (2009). The Management Skills Pyramid. Recuperado de: www.management.about.com/od/managementskills/a/ManagementSkillsPyramid.Consultado:20.11.2018.

Ulacia, Z. (2016). Gestión de Alojamientos Turísticos. La Habana, Cuba.

Whetten, D. y Cameron, K. (2011). Desarrollo de habilidades directivas. Ciudad de México: Prentice Hall.

Published
2020-07-07
How to Cite
Ascón Villa, J., & Argibay Wood, A. (2020). Tool for the development of management goals in hotel reception heads. SUMMA, 2(2), 61-82. Retrieved from https://aunarcali.edu.co/revistas/index.php/RDCES/article/view/119
Section
Dossier: gestión y organización