Contrasting perceptions of the quality of public service among citizens and officials in a municipality in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.47666/summa.7.2.6Keywords:
Public management, quality of service, citizen participationAbstract
In order to promote a new culture that promotes continuous improvement in the service of municipalities, an investigation was carried out in Villa de Guadalupe, located in the Altiplano Potosino, San Luis Potosí, Mexico. A quantitative methodology with descriptive scope was used and 228 surveys were conducted. The main objective was to know and describe the perception of the citizens and staff of the H. City Council on various aspects, such as appearance, equipment, technology, printed advertising, fulfillment of promises and the quality of the service provided. The main results indicate that 48.2% of respondents were under 25 years of age. Although officials consider their activities to be efficient, citizens see this as an area of improvement. A common point between the two groups is the need to increase efficiency in the provision of services.
Downloads
References
Aquije Loayza, M. L., López Malpartida, H. J. y Garay Peña, L. E. (2021). Participación ciudadana en los gobiernos locales: una revisión latinoamericana. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar, 5(5), 10054-10069. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i5.1053
Aguilera I. G. (2014). La calidad y su incorporación en la Administración Pública. Sociedad, Estado y Territorio, 82.
Camarasa C. J. J. (2004) La calidad en la administración pública. Educar en el 2000, 9. https://www.educarm.es/documents/246424/461838/revista8_02.pdf/867c87b3-0024-4846-81fa-e835ae7ecbc1
Carta iberoamericana de Calidad en la Gestión Pública (2008). Carta iberoamericana de Calidad en la Gestión Pública [PDF]. https://clad.org/wp-content/uploads/2020/07/Carta-Iberoamericana-de-Calidad-en-la-Gestion-Publica-06-2008.pdf
Espinosa, M. (2024). La participación ciudadana como una relación socio-estatal acotada por la concepción de democracia y ciudadanía. Andamios, 5(10), 71–109. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-00632009000100004
Izquierdo Espinoza, J. R. (2021) la calidad de servicio en la administración pública. Horizonte empresarial, 8(1), 425-437. https://doi.org/10.26495/rce.v8i1.1648
Morillo Flores, J., Huachallanqui Salcedo, J., Palacios Garay, J. y Uribe Hernández, Y. (2020). Gobernabilidad y participación ciudadana en el desarrollo local de Lima, Perú. Revista Venezolana de Gerencia, vol. 25, núm. 92, 1313-1325. https://www.redalyc.org/journal/290/29065286003/html/
Nebrera H. J. (2008). Introducción a la calidad. Curso de Calidad por Internet CCI. https://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/infodir/introduccion_a_la_calidad.pdf
Participación ciudadana en la gestión pública | Comunidades Cepal. (2024). Cepal.org. https://comunidades.cepal.org/ilpes/es/grupos/discusion/participacion-ciudadana-en-la-gestion-publica
Rodriguez A. V. y Tamayo P. N. (2022) Gestión local y descentralización. Pasado presente y horizonte constitucional en Cuba. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200008&lang=es
Rojas Martínez, C., Niebles Nuñez, W., Pacheco Ruiz, C. y Hernández Palma, H. G. (2020). Calidad de servicio como elemento clave de la responsabilidad social en pequeñas y medianas empresas. Información tecnológica, 31, (4), 221-232.
Sanchez Ramos, M. Á. y Constantino, T. C. (2022). Participación ciudadana en la gestión municipal de Amecameca, México. Revista Opera (31), 95-114. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67572878006
Serrano Rodríguez, A. (2015). La participación ciudadana en México. Estudios políticos (México), (34), 93-116. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-16162015000100005&lng=es&tlng=es.
Thompson, F. (2008). Las tres caras de las gestión pública. Gestión y politica pública, vol. 17 (2), 487-509.
Valdez Zepeda, A. (2019). Paradigmas emergentes en la gestión pública en América Latina. Revista Venezolana de Gerencia, 24 (86), 325-339. https://www.redalyc.org/journal/290/29059356003/29059356003.pdf
Vera Teves, R. M., Flores, E. y Sierra Poccorimay, J. (2022). La gestión pública y la calidad de servicio en la Universidad Tecnológica de los Andes, 2022. Ciencia Latina Revista Cientifica Multidisciplinar, 6 (3). 367-385.
Zambrano Barrios, A., (2008). Teoría para mejorar la gestión pública. Revista de Artes y Humanidades UNICA, 9 (22), 132-149. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5894241
Downloads
Published
Versions
- 2025-09-24 (2)
- 2025-10-24 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 SUMMA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


