Management of the supply chain in the marketing of agricultural products in Ecuador

  • Leyla Flores Carvajal Universidad de Guayaquil, Ecuador
Keywords: marketing, supply chain management, agricultural products

Abstract

The management of the supply chain is a search for coordination with the purpose of improving business performance, it encompasses the purchase, production and distribution of products without neglecting the needs of the client. In this sense, the management of the supply chain in the commercialization of agricultural products is studied from a theoretical perspective. It was theoretically based on authors such as Goncálvez (2015); Manríque, et al. (2019); Heizer and Render (2009); Ballou (2004), among others. The article is presented from a documentary research, with bibliographic design, using an information analysis matrix as an instrument. It is concluded that the management of the supply chain will allow to establish strategies that propose to improve the commercialization in the agricultural sector, both nationally and internationally, contributing to the growth of the sector.

References

Ballou, R. (2004). Logística. Administración de la Cadena de Suministro. México: Pearson Educación.

Banco Central del Ecuador (2019). Información Estadística Mensual Exportaciones. Boletín 2019. Recuperado de: https://contenido.bce.fin.ec/home1/estadisticas/bolmensual/IEMensual.jsp

Bayas, A.; Avilés, A.; Yance, C. y Delgado D.(2017). Agricultura de la Provincia del Guayas: un enfoque estratégico al sector productivo del café. Observatorio de la economía latinoamericana. Recuperado de: http://www.eumed.net/cursecon/ecolat/ec/2017/sector-productivo-cafe.html

Bravo, J. (2021). Factores de riesgo que afectan la sostenibilidad de las empresas dedicadas a la actividad comercial en Bucaramanga, Santander . SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales, 3(1), 1-24. https://doi.org/10.47666/summa.3.1.08

Caldentey, A. y Gómez, A. (1993). Economía de los mercados agrarios. España: Ediciones Mundiprensa.

Centro Regional de Estudios Regionales Cafeteros y Empresariales (CRECE) (2014). Propuesta para desarrollar un modelo eficiente de Comercialización y Distribución de Productos. Documento técnico para la Misión para la Transformación del Campo. Bogotá.

Chase, R.; Jacobs, F. y Aquilano, N. (2009), Admi¬nistración de Operaciones. Pro¬ducción y Cadena de Suministro. México: Editorial McGraw-Hill.

Cruz, E.; Velázquez, J. y Briones, A. (2020). Prácticas de economía solidaria en las cooperativas artesanales de Campeche, México. SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales, 2(2), 13-38.

Franco, D.; Romero, M. y Martínez, J. (2019). Principales obstáculos para el desarrollo sostenible en los agronegocios lácticos. SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales, 1(1), 107-117.

García, F. (2006). La Gestión de Cadenas de Suministros: Un enfoque de integración global de procesos. Visión Gerencial, 1, 53-62.

Gonzálvez, N. (2015). Integración de los Sistemas de Información para la Gestión de la Cadena de Suministro. Un Estudio Empírico en Grandes Empresas. Tesis Doctoral. Universidad de Murcia, España.

Heizer, J. y Render, B. (2009). Principios de administración de operaciones. México: Pearson Educación.

Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura (IICA) (2018). Manual 5: El mercado y la comercialización por IICA. Recuperado de: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/igo/

Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria. (2016). Redes de Comercialización. Recuperado de: https://inta.gob.ar/noticias/redes-de-comercializacion. Consultado 12-07-2020

Manrique, M.; Teves, J.; Taco, A. y Flores, J. (2019). Gestión de cadena de suministro: una mirada desde la perspectiva teórica. Revista venezolana de gerencia, 24(88), 110-130.

Pérez, L. (2013). MIPYMES. Empresa familiar. Recuperado de: https://www.psi.uba.ar

Porter, M. (1980). Competitive Strategy : techniques for analyzing industries and competitors. UK: The free press.

Pulido, J. (2014). Gestión de la Ca¬dena de Suministros. El último secreto. Venezuela: Editorial Torino.

Salas, K.; Meza, J.; Obredor, T. y Mercado, N. (2019). Evaluación de la Cadena de Suministro para Mejorar la Competitividad y Productividad en el Sector Metalmecánico en Barranquilla, Colombia. Revista Información Tecnológica, 30(2), 25-32.

Universidad Técnica de Iibarra (2020). La importancia de la agricultura en nuestro país. Recuperado de: https://www.utn.edu.ec

Published
2021-12-09
How to Cite
Flores Carvajal, L. (2021). Management of the supply chain in the marketing of agricultural products in Ecuador. SUMMA, 3(2), 1-23. https://doi.org/10.47666/summa.3.2.38
Section
Economic and administrative sciences