Modelo de competencias gerenciales dinamizadoras basadas en la aplicación de las TIC

Resumo

From the perspective of its intrinsic complexity, this study seeks to identify what are the managerial competencies immersed in the dynamic management of organizational knowledge necessary to work in business organizations, based on the application of information and communication technologies (ICT). The research is the application of a mixed model that consisted of a documentary review in order to identify the impact of ICT on business management, and an exchange with a non-probability sample of fifteen (15) managers in various business organizations in the sectors financial and IT through a semi-structured interview on the application of these tools and knowledge management. For the documentary review, the works of Lévy-Leboyer (1997), Sarell (2013), Mirabal (2015) and Ramírez (2017) were mainly followed. For the analysis of the information, the phenomenological design was used, characterized by the interpretation of the information received based on the managers' need for competencies. It is concluded that the dynamic competences, soft and hard abilities for the dynamic management of knowledge in organizations are concentrated in an adaptation of the manager to the resolution of problems, the organization of work, improvements in initiative and innovation, teamwork, maintenance of resistance to pressure, and development of flexibility and adaptation to change due to the use of ICTs, together with the adequate use in the manipulation of technological tools for knowledge management.

Referências

Ahumada, M. (2012). Innovando la docencia y la evaluación: herramientas 2.0 al aula. Revista Actualidades pedagógicas, 60, pp. 15-28.

Albornoz, M. y López, J. (2010). Ciencia, tecnología y universidad en Iberoamérica. Buenos Aires: Eudeba.

Alter, S. (1999). Sistemas de información: una perspectiva de administración. Londres: Addison Wesley Longman.

Ansorena, A. (2001). 15 casos para la selección de personal con éxito. Barcelona: Paidós Empresa.

Aponte, G. (2015). El proceso de gestión de innovación tecnológica: sus etapas e indicadores relacionados. Revista venezolana de análisis de coyuntura, 23(1), 59-90.

Barnard, C. (1938). Las funciones del ejecutivo. Boston: Harvard Prensa Universitaria.

Benavides, O. (2002). Competencias y competitividad. Diseño para organizaciones latinoamericanas. Bogotá: McGraw-Cerro.

Contreras, F. y Tito, P. (2013). La gestión del conocimiento y las políticas públicas. Lima: Universidad María Auxiliadora.

Fayol, H. (1916). Administración industrielle et générale. Boletín de la Societe de l'Industrie Minerale, 10(3), 5-162.

Gairín, J. y Rodríguez, D. (2015). Innovación, aprendizaje organizativo y gestión del conocimiento en las instituciones educativas. Educación, 24(46), 73-90.

Guerrero, C. y Jiménez, M. (2011). Una visión estratégica de los recursos humanos en basa un competencias. Inceptum, 6(10), 323-333.

Hellriegel, D.; Jackson, S. y Slocum, J. (2005). Administración: un enfoque basado en competencias. Ciudad de México: Thomson Editores.

Katz, R. (1974). Habilidades de un administrador eficaz. Harvard Business Review, 52, 90-102.

Katz, R. (1955). Skills of an Effective Administrator. Harvard Business Review, 33, 33-42.

Koontz, H.; Weihrich, H. y Cannice, M. (2008). Administración. Una perspectiva global y empresarial. Ciudad de México: McGraw Cerro.

Kuhanthan, A. (2017). Así está cambiando el empleo y el trabajo en la economía digital. Recuperado de https://retina.elpais.com/retina/2017/11/30/tendencias/1512041161_783871.html.

Lanz, R. (1997). La historia finalizada por la izquierda. Tharsir, 1(1), 36.

Lévy-Leboyer, C. (1997). Gestión de las competencias. Barcelona: Gestión 2000.

Mayo, E. (1933). Los problemas humanos de una civilización industrial. Nueva York: MacMillan.

Mirabal, J. (2015). Gestión dinámica de conocimiento organizacional. Enl@ce Revista venezolana de información, tecnología y conocimiento, 12(2), 55-78.

Montilla, M. y Melero, R. (2008). Competencias clave del gerente en el contexto de la sociedad de la información. Telematique, 7(1), 1-13.

Mora, C. (2007). La gestión de procesos en las organizaciones. Recuperado de http://topicos-gerenciales-modernos.lacoctelera.net/.

Pernía, A.; Coscojuela, X. y Vásquez, H. (2005). Exitoso a los 30. Revista Gerente, abril.

Poriet, Y.; Martínez, O. y Sosa, A. (2015). Hacia una gestión innovadora del profesional de recursos humanos. ORBIS, 31(11), 74-90.

Rainieri, A. (2006). Estilos de dirección como determinantes del clima laboral en Chile. Revista Abante, 9(1), 3-33.

Ramírez, C. (2017). Modelo para el desarrollo de competencias gerenciales en relaciones humanas dirigidas al empresario venezolano. (Tesis doctoral). Universidad de Carabobo, Venezuela.

Robles, V.; De La Garza, M. y Medina, J. (2008). El liderazgo de los gerentes de las PYMES de Tamaulipas, México, mediante el inventario de las prácticas de liderazgo. Cuadernos de Administración, 21(37), 293-310.

Sarell, J. (2013). Influencia de las tecnologías de información y comunicación en la definición de un perfil de liderazgo organizacional. (Tesis doctoral). Universidad Central de Venezuela, Venezuela.

Simon, H. (1945). Comportamiento administrativo. Un estudio de procesos que hacen decisión en organización administrativa. New York: La Prensa Libre.

Solórzano, L. (2008). Prospectiva de las competencias gerenciales en la gestión pública. Revista IIPSI 11(2), 245-256.

Suáznabar, C. y Henríquez, P. (2017). De átomos Unos bits: ¿Cómo navegar la transformación digital en América Latina? Recuperado de https://blogs.iadb.org/puntossobrelai/2017/12/11/trasnformacion-digital-en-america-latina/.

Taylor, F. (1911). Los principios de administración científica. Nueva York: Harper y Hermanos.

Tejada, A. (2003). Los modelos actuales de gestión en las organizaciones. Gestión del talento, gestión del conocimiento y gestión por competencias. Psicología desde el Caribe, 12, 115-133.

Publicado
2020-07-07
Como Citar
Sarell Galarraga, J. (2020). Modelo de competencias gerenciales dinamizadoras basadas en la aplicación de las TIC. SUMMA, 2(2), 83-108. Recuperado de https://aunarcali.edu.co/revistas/index.php/RDCES/article/view/117
Seção
Dossier: gestión y organización