Ethics and knowledge management in organizations. A contemporary look

  • Kathia Díaz Bedoya Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas, Ecuador
  • Erika Ortíz Díaz Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas, Ecuador
Keywords: ethics, knowledge management, organizations

Abstract

The objective of the study was focused on analyzing ethics and knowledge management in modern organizations. Regarding the methodical nature, a documentary research analysis work was carried out that provides the basis of the study; In the general considerations, a review of the most relevant contributions of some authors was made, among which Flores, et al. (2006), Martínez (2018) and Sánchez, et al. (2021), among others. Finally, it is highlighted that ethics provides the members of an organization with the communication tools and strategies necessary to act responsibly, especially in the decision-making process and, on the other hand, knowledge management refers to socializing this when making decisions. shared that makes everyone involved responsible for the consequences of its application.

References

Añez, C. & Nava, Y. (2009). Gestión del conocimiento del capital humano en las pequeñas empresas. Omnia, 15(1), 162-177.

Araujo, J. (2022). Neuroética. Dotación ética del cerebro humano y los retos actuales en las ciencias sociales. SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales, 4(1), 1-21. https://doi.org/10.47666/summa.4.1.05

Arias, F. (2016). El proyecto de investigación. Venezuela: Editorial Episteme.

Benavides, C. y Quintana, C. (2010). Gestión del conocimiento y calidad total. México: Ediciones Díaz de Santos. S.A.

Brown, M. (1992). La ética en la empresa. España: Ediciones Paidós.

Bueno, E. (2011). Gestión del conocimiento y capital intelectual. España: IU Euroforum Escorial.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe, CEPAL (2002). Introducción a la gestión del conocimiento aplicada al sector público. Chile: ILPES.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe, CEPAL (2016). Horizontes 2030: la igualdad en el centro del desarrollo sostenible. Chile: ILPES.

Flores, M.; Machado, I. y Ojeda, J. (2006). Dimensión ética de la gerencia del conocimiento en organizaciones empresariales. Revista Formación Gerencial, 5(1), 112-133.

Gallardo, W. (2021). Gestión estratégica, factor clave para el éxito organizacional. SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales, 3(2), 1-24. https://doi.org/10.47666/summa.3.2.40

González, B. y Socarras, L. (2021). Innovación abierta basada en la gestión del conocimiento para ser aplicado en empresas de telecomunicaciones. SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales, 3(2), 1-22. https://doi.org/10.47666/summa.3.2.39

González, R. (2010). La escuela media en la sociedad del conocimiento. Argentina: Novedades Educativas.

Grant, R. (2007). Dirección estratégica: conceptos, técnicas y aplicaciones. España: Ediciones Civitas.

Graterol, Á.; Graterol, M.; Acuña, M.; Kunath, I. y Suárez, E. (2017). Gestión del capital intelectual en las pequeñas y medianas empresas del sector plástico. Revista de Ciencias Sociales, XXVI(Número Especial 2), 301-313. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i0.34129

Guadamillas, F. (2010). La gestión del conocimiento en la empresa desde una perspectiva basada en los recursos. Análisis de las implicaciones para la dirección de recursos humanos. España: Estudios Financieros.

Guillén, M. (2006). Ética en las organizaciones. Construyendo confianza. España: Editorial Pearson.

Martínez, J. (2018). Revisión del estado del arte sobre el conocimiento: modelos para su gestión. REDHECS: Revista electrónica de humanidades, educación y comunicación social, 13(25), 10-33.

Martínez, J.; Garcés, J. y Chamat, C. (2022). Capital humano: Sus aportes al desarrollo intelectual en las unidades universitarias de investigación en salud. Revista de ciencias sociales, 28(2), 74-85. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i2.37925

Martínez, M. (2006). Conocimiento científico general y conocimiento ordinario. Cinta de Moebio. Revista de epistemología de ciencias sociales, 27, 219-229.

Moreno, G.; Vargas, M.; Gómez, K. y Rodríguez, M. (2022). Resiliencia como antecedente del aprendizaje organizacional en el contexto de la pandemia por COVID-19. SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales, 4(1), 1-11. https://doi.org/10.47666/summa.4.1.02

Osorio, M. (2003). El capital intelectual en la gestión del conocimiento. Revista cubana de información en ciencias de la salud, 11(6), http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352003000600008

Rodríguez, M.; Castaño, C.; Osorio, V.; Zuluaga, H. y Duque, V. (2006). La auditoría ética: herramienta para fortalecer la integridad del carácter organizacional. Innovar, 16(27), 26-46.

Sánchez, M.; Sánchez, Y. y Jasso, J. (2021). Caracterización del capital intelectual en las universidades públicas. Estudio comparativo. Journal of Professional Business Review, 6(1), 1-17.

Soto, E. y Cárdenas, J. (2007). Ética en las organizaciones. México: Editorial McGrawHill.

Toro, J. y Rodríguez, M. (2017). Formación en Ética en las Organizaciones: Revisión de la Literatura. Información tecnológica, 28(2), 167-180.

Published
2022-08-25
How to Cite
Díaz Bedoya, K., & Ortíz Díaz, E. (2022). Ethics and knowledge management in organizations. A contemporary look. SUMMA, 4(2), 1-9. https://doi.org/10.47666/summa.4.2.8
Section
Social sciences