Centralism and path dependence in Chile. Determining factors to advance in fiscal decentralization post 2021

  • Egon Montecinos Montecinos Universidad Austral de Chile, Chile
Keywords: fiscal decentralization, regional governments, territory

Abstract

This paper analyzes the fiscal dimension of the decentralization process in Chile, and presents a set of proposals based on the implementation of two pilot experiences carried out in regions, and the course that the process adopted in two unitary countries that experienced reforms similar to that of Chile. The purpose is to identify the main characteristics that allow configuring an empirical model of fiscal decentralization. The hypothesis is that the institutional trajectories previous to the political reforms of regional governments are fundamental to provoke changes in fiscal decentralization. The main conclusion is that there is no single way to advance in this matter, and that in general, reforms that strengthen previous practices are chosen rather than radical changes in institutional design. A determining aspect has been the role that the territory has played in participating in transfers or collecting taxes at the regional level.

References

Aninat, I.; Irarrázaval, I.; Larraín, C.; Razmilic, S. y Rodríguez, J. (2020). Finanzas públicas regionales. Propuestas presupuestarias e institucionales. Más allá de Santiago. Descentralización fiscal en Chile. Santiago de Chile: Editorial CEP y Centro Políticas Públicas UC.

Biblioteca del Congreso Nacional (2014). Agrega comunas a plan de desarrollo para territorios rezagados. Decreto 1929 del Ministerio del Interior y Seguridad Pública, Subsecretaría de Desarrollo Regional y Administrativo. Santiago de Chile, Chile.

Bonet, J (2004). Descentralización Fiscal y Disparidades en el Ingreso Regional: La Experiencia Colombiana. Documento de Trabajo N°49 sobre Economía Regional. Cartagena: Banco de la República.

Congreso de la República del Perú (2011). Evaluación del proceso de Descentralización. Informe anual periodo legislativo 2010–2011. Documento preparado por la comisión de Descentralización, Regionalización, Gobiernos Locales y Modernización de la Gestión del Estado. Lima, Perú.

Falleti, T. (2006). Una teoría secuencial de la descentralización: Argentina y Colombia en perspectiva comparada. Revista de Ciencias Sociales, 46(183), 317-351.

Falleti, T. (2010). Decentralization and Subnational Politics in Latin America. New York: Cambridge University Press.

Letelier, L. (2020). Fiscal Decentralization and Life Satisfaction in Chile. Working Paper N°20-07. International Center for Public Policy.

Letelier, L. (2012). Teoría y práctica de la descentralización fiscal. Santiago de Chile: Ediciones UC.

Leyva, S. (2011). Hacia un nuevo debate sobre la descentralización en Colombia: el análisis intergubernamental desde una lectura institucional. Revista CS, 8, 211-243.

Leyva, S. (2012). Las relaciones Intergubernamentales en Colombia (2002-2010): un análisis de los Concejos Comunales de Gobierno. Revista Análisis político, 76, 119–138.

Montecinos, E. (2005). Antecedentes sobre la relación histórica centralismo y descentralización en Chile. Revista venezolana de gerencia, 10(31), 443-462.

Montecinos, E. (2008). Los incentivos de la descentralización en la gestión municipal chilena: gestión política sin participación democrática. Estado, Gobierno y Gestión Pública, 12, 61-84. https://dx.doi.org/10.5354/0717-8980.2011.13933

Montecinos, E. (2020). Elección de gobernadores regionales en Chile: escenarios de cambio en las relaciones intergubernamentales. Revista de Ciencia política, 40(3), epub. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-090X2020005000101

Navarrete, B. e Higueras, V. (2014). Chile desde la Teoría secuencial de la descentralización, 1990-2010. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 21(66), 179-202.

Sánchez, F. y Zenteno, J. (2010). Descentralización y desempeño fiscal subnacional - el caso de Colombia. Washington: Banco Interamericano de Desarrollo.

Sánchez, F. y Faguet, J. (2008). Decentralization’s Effects on Educational Outcomes in Bolivia and Colombia. World Development, 36(6), 1294-1316.

Subsecretaría de Desarrollo Regional y Administrativo (2017). Estudios comparados: descentralización y desarrollo 2017. Programa anual de seguimiento y análisis de la experiencia nacional e internacional en políticas y descentralización. Santiago de Chile, Chile.

USAID (2016). Informe anual sobre el Estado del proceso de descentralización a enero de 2016. Documento de trabajo, Programa ProDescentralización de USAID.

Valenzuela, F. (2018). Plan de desarrollo comunal y gestión municipal. ¿Participación real o instrumento ilusorio? Revista Electrónica de Trabajo Social, 18(2), 70-80.

Vega, J. (2008). Análisis del proceso de descentralización fiscal en el Perú, informe final – proyecto mediano. Lima: Consorcio de Investigación económica y social.

Vila, C.; Maturana, F.; Rojas, A. (2016). Nuevas regiones e inversión pública en Chile: el caso de las regiones de Los Ríos y Arica Parinacota. Revista LIDER, 18(29), 49-74.

Published
2021-03-19
How to Cite
Montecinos Montecinos, E. (2021). Centralism and path dependence in Chile. Determining factors to advance in fiscal decentralization post 2021. SUMMA, 3(1), 1-30. https://doi.org/10.47666/summa.3.1.14
Section
Economic and administrative sciences