Horizontes estratégicos empresariales en América Latina ante la pandemia generada por la COVID-19
Abstract
The pandemic generated by COVID-19 led governments around the world to make decisions to prevent mass infections, leading the business sector to temporarily cease much of its activities. As a result, the income flow was affected to be able to fulfill the financial commitments and labor agreements established, forcing new actions to be carried out to meet the aforementioned commitments, as well as to strengthen others to keep the organizational processes active, the flow of information and the sense of commitment business. Given this, the objective of this work is to describe the strategies implemented by companies in Latin America in times of the COVID-19 pandemic. For this, a type of documentary research was used, consulting Maldonado (2018), Botsman (2013), Alarcón and Pombo (2020), among others, as well as resources from institutional, government and business sources in the region. It is concluded that the horizon of business strategies responds to a systemic crisis generated by the pandemic and, in order not to be shipwrecked in it, companies employ interactive and competitive business strategies oriented towards the opening of markets, preservation of human health and safety, and job independence.
References
Álvarez, A.; León, D.; Medellín, M.; Zambrano, A. y Zuleta, H. (2020). El coronavirus en Colombia: vulnerabilidad y opciones de política. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). Recuperado de: https://www.latinamerica.undp.org/content/dam/rblac/Policy%20Papers%20COVID%2019/undp-rblac-CD19-PDS-Number11-ES-Colombia.pdf
Ansoff, I. (1965). Corporate Strategy. New York: Editorial McGraw-Hill.
Ballester, E. (2020). COVID-19, la crisis sanitaria, económica y social que pone a prueba la RS. Recuperado de: https://www.compromisorse.com/rse/2020/04/21/COVID-19-la-crisis-sanitaria-economica-y-social-que-pone-a-prueba-la-rse/
Banco Interamericano de Desarrollo (2020). ¿Cómo proteger los ingresos y los empleos?: Posibles respuestas al impacto del coronavirus (COVID-19) en los mercados laborales de América Latina y el Caribe. DOI: http://dx.doi.org/10.18235/0002307
Banco de México (2020). Informe trimestral enero-marzo 2020. Recuperado de: https://www.banxico.org.mx/publicaciones-y-prensa/informes-trimestrales/%7B23C2DCA8-4AD3-FBE0-B0BF-4D30C8066B84%7D.pdf
Banco Mundial (2020). Colombia recibe desembolso del Banco Mundial para apoyar su lucha contra el COVID-19. Recuperado de: https://www.bancomundial.org/es/news/press-release/2020/04/04/colombia-recibe-desembolso-del-banco-mundial-para-apoyar-su-lucha-contra-el-COVID-19
Botsman, R. (2013). The sharing economy lacks a shared definition. Collaborative consumption. Recuperado de: https://www.fastcompany.com/3022028 /the-sharing-economy-lacks-a-shared-definition#10.
Boyd, B.; Gove, S. & Hitt, M. (2005). Consequences of measurement problems in strategic management research. Strategic Management Journal, 26(4), 367-375.
Bracker, J. (1980). The historical development of the strategic management concept. Academy of management review, 5, 219-224.
Buenadicha, C.; Cañigueral, A. y De León, I. (2017). Retos y posibilidades de la economía colaborativa en América Latina y el Caribe. Recuperado de: http://www2.congreso.gob.pe/sicr/cendocbib/con4_uibd.nsf/DBD8E557A15354CD05258146005D2D76/$FILE/3.1.IFD-DP-Retos-y-posibilidades-de-la-economia-colaborativa-en-America-Latina-y-el-Caribe.pdf
Cámara Argentina de Comercio y Servicio (2020). Informe económico mensual Coyuntura económica Abril 2020. Recuperado de: https://www.cac.com.ar/data/imagenes/20200508_173613_00662.pdf
Carrance, F. (1986). Les Outils de planification stratégique auconcret. (Tesis doctoral). Ecole Polytechnique, Francia.
Chakravarthy, B. & Doz, Y. (1992). Strategic process research. Strategic management journal, 3, 5-14.
Chandler, A. (1962). Strategic and structure: chapters in the history of american industries enterprise. London: MIT Press.
Circulo de Estudios Latinoamericanos (2020). Desempleo en Brasil sube a 12,6% y la participación en el mercado laboral se hunde. Recuperado de: https://www.cesla.com/detalle-noticias-de-brasil.php?Id=13891
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2020). Informe Especial Dimensionar los efectos del COVID-19 para pensar en la reactivación. Recuperado de: https://www.cepal.org/es/publicaciones/45445-dimensionar-efectos-COVID-19-pensar-la-reactivacion
Comité Empresarial Ecuatoriano (2020). Oficio al IESS debido a los impactos de la crisis sanitaria en el sector productivo en ámbitos como la liquidez, el empleo, entre otros. Recuperado de: http://cee.org.ec/wp-content/uploads/2020/04/Carta-IESS-Federaciones-170420final.pdf
De Stefano, V. (2016). The rise of the just-in-time workforce: On-demand work, crowdwork and labour protection in the gig-economy, Conditions of Work and Employment. Recuperado de: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_protect/---protrav/---travail/documents/publication/wcms_443267.pdf
Departamento Administrativo Nacional de Estadística de la República de Colombia (2020). Gran Encuesta Integrada de Hogares (GEIH) Abril 2020. Recuperado de: https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/ech/ech/CP_empleo_abr_20.pdf
Furrer, O.; Thomas, H. & Goussevskaia, A. (2007). The structure and evolution of the strategic management field: A content analysis of 26 years of strategic management research. International journal of management reviews, 10(1), 1-23.
González, C. y Rosas , D. (2020). Políticas para mitigar el impacto de la COVID-19 en el mundo del trabajo. Recuperado de: https://blogs.iadb.org/trabajo/es/politicas-para-mitigar-el-impacto-de-la-COVID-19-en-el-mundo-del-trabajo/
González, N. y Pombo, C. (2020). ¿Cómo puede la inteligencia artificial ayudar en una pandemia? Banco Interamericano de Desarrollo. DOI: http://dx.doi.org/10.18235/0002300.
Hatten, K. & Hatten, M. (1987). Strategic groups, asymmetric almobilit y barriers and contestability. Strategic management journal, 8(4), 329-342.
Huff, A. & Reger, R. (1987). A review of strategic process research. Journal of management, 13(2), 211-236.
Hurtado, J. (2012). Metodología de la investigación. Guía para una comprensión holística de la ciencia. Caracas: Quirón Ediciones.
Johnson, G. & Scholes, K. (1993). Exploring corporate strategy. Text and cases. London: Prentice Hall International.
Kotler, P. (1992). Dirección de Marketing. Madrid: Prentice Hall.
Legarda, D. (2020). Daniel Legarda: Ecuador dejo de percibir $12 mil millones por caída en la demanda interna y externa. Recuperado de: http://www.camae.org/comercio-exterior/daniel-legarda-ecuador-dejo-de-percibir-12-mil-millones-por-caida-en-la-demanda-interna-y-externa/
Maldonado, J. (2018). La estrategia empresarial su formulación, planeación e implantación. Recuperado de: http://www.academia.edu/36936153/LA_ESTRATEGIA_EMPRESARIAL
Martin, V. y Reyes, G. (2020). Desafíos y nuevos escenarios gerenciales como parte de la herencia del COVID-19. Revista venezolana de gerencia, 25(90), 710-722.
Mejía, J. y Ramírez, R. (2020). Resultados y daños del COVID-19 en la economía mexicana. Recuperado de: https://www.eleconomista.com.mx/sectorfinanciero/Resultados-y-danos-del-COVID-19-en-la-economia-mexicana-20200528-0029.html
Mendonça, E. (2020). El coronavirus pone a Brasil al borde de una recesión. Recuperado de: https://elpais.com/america/economia/2020-03-21/el-coronavirus-pone-a-brasil-al-borde-de-una-recesion.html
Miles, R. & Snow, C. (1978) Organizational strategy, structure and process. New York: McGraw-Hill.
Miller, D. (1986). Configurations of strategy and structure: towards a synthesis. Strategic management journal, 7, 233-249.
Ministerio de Economía de Brasil. (2020). Brasil registra una caída del 1,5% en el PIB en el primer trimestre debido a la pandemia. Recuperado de: https://www.gov.br/economia/pt-br/assuntos/noticias/2020/maio/brasil-registra-queda-de-1-5-no-pib-do-primeiro-trimestre-devido-a-pandemia
Ministerio de Economía de la República de Argentina. (2020). Programa de Asistencia de Emergencia al Trabajo y la Producción. Recuperado de: http://www.aderr.org.ar/wp-content/uploads/2020/04/Programa-de-Asistencia-de-Emergencia-al-Trabajo-y-la-Producci%C3%B3n-DNU-376_20-1.pdf
Mintzberg, H. (1988) generic strategies: toward a comprehensive framework. Advances in strategic management, 5, 1-67.
Mintzberg, H.; Ahlstrand, B. & Lampel, J. (1998). Strategy safari: a guided tour through. The wilds of strategic management. New York: The free Press.
Murdocca, L. (2020). Coronavirus vs sostenibilidad y responsabilidad social. Recuperado de: https://www.perfil.com/noticias/opinion/opinion-lorena-murdocca-coronavirus-versus-sostenibilidad-responsabilidad-social.phtml
Ocio, L. (2010). El teletrabajo: una opción en la era digital. Observatorio laboral revista venezolana, 3(5), 93-109.
Ontaneda, I. (2020). Ministro de producción: créditos irán a ayudar a mitigar impacto de crisis en sector productivo. Recuperado de: http://www.camae.org/comercio/ministro-de-produccion-creditos-iran-a-ayudar-a-mitigar-impacto-de-crisis-en-sector-productivo/
Organización Internacional del Trabajo (2011). Manual de buenas prácticas en teletrabajo. Oficina internacional del trabajo, ministerio de trabajo, empleo y seguridad social, unión industrial argentina. Argentina.
Organización Internacional del Trabajo (2020). OIT: El COVID-19 destruye el equivalente a 14 millones de empleos y desafía a buscar medidas para enfrentar la crisis en América Latina y el Caribe. Recuperado de: https://www.ilo.org/americas/sala-de-prensa/WCMS_741222/lang--es/index.htm#:~:text=Lima%20%E2%80%93%20El%20efecto%20catastr%C3%B3fico%20que,millones%20de%20trabajadores%20a%20tiempo
Organización Mundial de la Salud (2020). Declaración conjunta del director general de la OMC Roberto Azevêdo y el director general de la OMS Tedros Adhanom Ghebreyesus. Recuperado de: https://www.who.int/es/news-room/detail/20-04-2020-joint-statement-by-wto-director-general-roberto-azev%C3%AAdo-and-who-director-general-tedros-adhanom-ghebreyesus
Organización Mundial del Comercio. (2020a). COVID-19 y comercio mundial. Recuperado de: https://www.wto.org/spanish/tratop_s/COVID19_s/COVID19_s.html
Organización Mundial del Comercio. (2020b). Desplome del comercio ante la pandemia de COVID-19, que está perturbando la economía mundial. Recuperado de: https://www.wto.org/spanish/news_s/pres20_s/pr855_s.html
Organización para la Cooperación y Desarrollo Económicos (S/F). El COVID-19 y la Conducta Empresarial Responsable. Recuperado de: https://mneguidelines.oecd.org/COVID19-and-Responsible-Business-Conduct-ESP.pdf
Parker, Van.; Alstyne, M. & Choudary, S. (2016). Platform Revolution. How networked markets are transforming the economy - And how to make them work for you. New York: W.W. Norton & Company.
Porter, M. (1980). Competitive strategy. Techniques for analyzing industries and competitors. New York: The Free Press.
Ramanantsoa, B. (1997). Stratégie. En: Simon, Y. & Joffre, P. Encyclopédie de gestión. (3026-3042). Paris Economica.
Restrepo, J. (2020). Lanzan guía de higiene y desinfección para que las empresas mitiguen riesgos de contagio de COVID-19. Recuperado de: https://www.mincit.gov.co/prensa/noticias/industria/guia-de-higiene-para-empresas-frente-a-COVID-19
Valderrábano, E. (2020). COVID-19 la crisis sanitaria, económica y social que pone a prueba la RSE. Recuperado de: https://www.compromisorse.com/upload/reportaje/000/452/CRSE502639REPOR03.pdf.
Valdivieso, L. (2020). Inversión extranjera, clave en ‘reacomodo’ del comercio exterior pos COVID-19. Recuperado de: https://www.mincit.gov.co/prensa/noticias/comercio/inversion-extranjera-clave-en-comercio-exterior.
Whittington, R. (2003). ¿Qué es la estrategia? ¿Realmente importa? Madrid: Tompson editores.
Copyright (c) 2020 SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.