Leadership in virtual organizations: uncovering findings

Keywords: competitiveness, leadership, digital media, organizations

Abstract

The organizations are constantly changing due to the market that is increasingly aggressive and demands new needs, which is why leadership is an essential part of discovering strategies and tools to be competitive in this virtual era where most transactions take place through of platforms and digital media. It also entails reviewing theoretical constructs to identify what leadership these virtual companies require. The purpose of the study is to expose the importance of leadership in virtual organizations for the generation of a powerful theoretical base. It was a theoretical review through a discourse analysis, it consisted in the review of several scientific articles to determine the factors studied and the theoretical constructs generated in each investigation. Leadership in virtual organizations is special, because if it does not manage technological skills and the ability to motivate people, it will not be able to exercise or direct a company of this style, since it demands a lot the study of the behavior of the human being to propose strategies, tools and practices that seek the efficiency of the organization and generate competitiveness in the market.

References

Becerra, G. (2010). El liderazgo y su rol en las organizaciones transcomplejas. Visión Gerencial(1), 30 - 42.

Biones , P., Mazacón, M., Molina, S. y García, A. (2018). Reflexiones sobre el liderazgos intitucional como estrategia cometitiva para el desarollo organizacional de las univerisdades del ecuador. Magazine de las Ciencias, III(1).

Cabrera, A. y Díaz, E. (2021). Liderazgo de grandes empresas frente a la COVID-19: estrategia de competitividad global. SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales, 3(2), 1-33. https://doi.org/10.47666/summa.3.2.34

Canteno, J. y Sánchez, J. (2021). Algunas reflexiones Teóricas sobre el liderazgo empresarial. Revista Observatorio de las Ciencias Sociales en Iberoamérica, II(16), 1-12.

Capa, L., Benítez, R. y Capa, X. (2018). EL liderazgo como fuente de ventaja competitiva para las organizaciones. Universidad y Sociedad,, X(2), 273-284.

Carrillo, D., Paredes, Á., Paredes, I. y Núñez, C. (2019). Reflexiones teóricas sobre el liderazgo en el desarrollo empresarial. FIPCAEC, VI(4), 105-124.

Casalo, L., Flavián, C. y Guinalíu, M. (2012). Redes sociales virtuales desarrolladas por organizaciones empresariales:antecedentes de la intención de participación del consumidor. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, XV, 42-51. doi:10.1016/j.cede.2011.06.003

Costa, A. (2015). Liderazgo y dirección de empresas en el s. XXI.

Estrada, S. (2006). Modelo de Liderazgo de las orgnaizaicnes cambiantes. Scientia Et Technica, XII(32), 295-300.

Fernández, F. y Rada, E. (2021). Liderazgo en empresas de servicios dentro de la industria petrolera bajo los requerimientos del COVID-19. SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales, 3(2), 1-23. https://doi.org/10.47666/summa.3.2.35

Ganga, F. y Navarrete, E. (2013). Enfoques asociados al liderazgo eficaz para la organización. Gaceta Laboral, XIX(1), 52-77.

García, M. (2015). Formulación de un modelo de liderazgo desde las teorías organizacionales. Entramado, 60-70.

Ginés, M. (2000). Ética y liderzgo empresarial: Una complementariedad necesaria. Papeles de Ética, Economía y Dirección.

Gonzáles, Y., Manzano, O. y Torres, M. (2021). Liderazgo: una práctica sistémica en el futuro empresarial. Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, XIV(14), 64-72.

Guilarte, L. (2011). La Sociedad de Conocimiento y las organizacioens virtuales: Retnado la estabilidad laboral. Cientifíca Digital del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales, 29-41.

Landazury, L., Jaafar, H., Cristofani, M. y Canales, R. (2018). Innovación y modelos de gerencia: su reflexión transformadora desde lo humano y el conocimiento. Espacios, XXXIX(13), 1-20.

Loaiza, C. y Pirela, L. (2015). Liderazgo en organizaciones venezolanas. Revista Venezolana de Gerencia, XX(69), 152-171.

Lucanera, R. (2010). Red de Empresas: Empresas Virtuales. Panorama Socioeconómico, XXVIII(41), 190-199.

Organización Internacional del Trabajo. (2021). Liderazgo empresarial durante la crisis de la COVID-19. Organización Internacional del Trabajo.

Pazmiño, G., Beltrán, M. y Gallardo, W. (2016). Los estilos de Liderazgo y su influencia en el Desarrollo Empresarial: Caso Pymes de la Provincia de Tungurahua -Ecuador. Revista PUCE(103), 355-369.

Rivas, P. y Bello, R. (2017). Liderazgo Bioético Una Cosmovisión Sistématica en las Organizaciones Complejas. Venezolana de Gerencia, XXII(77), 24 -35.

Rozo, A., Flórez, A. y Gutiérrez, C. (2019). Liderazgo organizacional como elemento clave. Revista de investigación, administración e ingeniería,, VII(2), 62-69.

Vega, V., Ferro, H., Ruiz, M. y Bonomie, M. (2020). Innovación y éxito empresarial: algunas reflexiones teóricas. Revista Venezolana de Gerencia, XXV(91), 938-953.

Villegas, G. (2003). Organizaciones Virtuales. Universidad EAFIT(2), 2-19.

Published
2023-05-30
How to Cite
Navarrete Fonseca, M., Pazmiño Cano, G., Garófalo Untuña, V., & Baraja Mena, W. (2023). Leadership in virtual organizations: uncovering findings. SUMMA, 5(1), 1-10. https://doi.org/10.47666/summa.5.1.8
Section
Economic and administrative sciences