Associations between personality traits in students and their high school educational program
Abstract
This article highlights the importance of knowing the personality and learning traits of high school students from the perspective of Daniel Goleman’s emotional intelligence theories and Howard Gardner’s multiple intelligences; in order to promote correct decision-making and improve their quality of life. In methodology, a non-experimental, transactional, and correlational study was carried out. Psychometric tests were applied that characterized their temperament, learning channel, dominant cerebral hemisphere, emotional intelligence, multiple intelligences, and vocational tendency through the virtual platform "Emotional Intelligence Applied to Personal Development" to a sample of 274 students of a public Baccalaureate of Nuevo Laredo and it was determined if there was an association with their academic specialty. Data analysis was performed using Ms Excel, SPSSv25 and the Chi Square test was applied. As results, two significant and strong relationships were found. One, between the specialty of the students and multiple intelligences (p = .026, V = .20) and another, between the specialty and the vocational trend (p = .00, V = .18). It is concluded that findings of this study indicate that the specialty of the students can be related to aspects of their personality, such as the predominant type of intelligence or their vocation. It is suggested to deepen on these relationships and take advantage of them in favor of the students.
References
Akoglu, H. (2018). User's guide to correlation coefficients. Turkish Journal of Emergency Medicine, 91-93. https://doi.org/doi:10.1016/j.tjem.2018.08.001
Aragón, L. (2011). Perfil de personalidad de estudiantes universitarios de la carrera de Psicología El caso de la Facultad de Estudios Superiores Iztacala. Perfiles educativos, 33(133), 68-87.
Ariza, M. (2017). Influencia de la inteligencia emocional y los afectos en la relación maestroalumno, en el rendimiento académico de estudiantes de educación superior. Educación y Educadores, 20(2), 193-210. https://doi.org/10.5294/edu.2017.20.2.2.
Castillo, I., López, M. y Ramírez, A. (2021). Modelo para facilitar el proceso de orientación vocacional en estudiantes de bachillerato . SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales, 3(1), 1-28. https://doi.org/10.47666/summa.3.1.20
Ceballos, H. (2020). Fundamentos teóricos que sustentan un protocolo de investigación para el abordaje de factores de personalidad y su incidencia en el bajo rendimiento académico de estudiantes de segundo semestre de la Licenciatura en Pedagogía de la Universidad Pedagógica Nacional no. 123, Iguala, Guerrero. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. 8(25). https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2504
Centeno, M. (2018). Grafomaniatics. Penguin Random House.
Centeno, M. (2019). Arregla tu vida con grafología. Aguilar.
Cruz, E. y Silva, B. (2018). Motivación y personalidad en la elección de carrera: Turismo y negocios internacionales. Acta de investigación psicológica, 8(2), 32-41. https://doi.org/10.22201/fpsi.20074719e.2018.2.03
Durao, M., Ungaretti, J., Genise, G. y Etchezahar, E. (2019). Propiedades psicométricas de la Escala de Síntomas Globales Online (ESGO). Ciencias Psicológicas, 13(1), 95-105. https://dx.doi.org/10.22235/cp.v13i1.1812
Fernández, M., Mora, J. y Mercado, S. (2020). La asociación entre los constructos vocacionales y los tipos de personalidad de holland en estudiantes de bachillerato. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 31(1). https://doi.org/10.5944/reop.vol.31.num.1.2020.27285
Garcés, J., y Mora, C. (2020). Estrategias de aprendizaje para mitigar la deserción estudiantil en el marco de la COVID-19. SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales, 2(Especial), 49-55. https://doi.org/10.47666/summa.2.esp.06
Gardner, H y Davis, K. (2014). La generación APP. Paidós
Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books.
Gardner, H. (2001). Estructuras de la mente: La teoría de las inteligencias múltiples. Fondo de Cultura Económica.
Gardner, H. (2012). La educación de la mente y el conocimiento de las disciplinas. Paidós
Goleman, D. (1995). Inteligencia emocional. Ediciones B.
Goleman, D. (2012). Inteligencia Emocional en la empresa. Ediciones B
Goleman, D. (2015). Cómo ser un líder. Ediciones B, S.A.
Goleman, D. (2019). El punto ciego. Penguin Random House.
Goleman, D. y Senge, P. (2016). Triple Focus: Un nuevo acercamiento a la educación. Ediciones B, S.A.
Goleman, D., Kaufman, P. y Ray, M. (2016). El espíritu creativo. Ediciones B.
Harris, A. (1961). La lateralidad en el niño y en el adolescente: niños diestros, niños zurdos (1977). Manuel d’application des tests de latéralité. Marfil.
Jiménez, J., Mendoza, P., Aimaretti, J., Flores P., Montalvo M. y Mena, O. (2020). Proceso de rendimiento académico con la identidad universitaria en argentinos, peruanos, mexicanos y costarricenses considerando factores de la neurociencia. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 10(20). https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.597
Kline, P. (2013). Handbook of psychological testing. Routledge.
Lexcen, F., Hawk, J., Herrick, S. y Blank, M. (2006). Use of video conferencing for psychiatric and forensic evaluations. Psychiatric Services, 57, 713-715. https://doi.org/10.1176/appi.ps.57.5.713
Littauer. F. (1993). Enriquezca su personalidad. Unilit.
Lomelí, A., López, M. y Valenzuela, J. (2016). Autoestima, motivación e inteligencia emocional: Tres factores influyentes en el diseño exitoso de un proyecto de vida de jóvenes estudiantes de educación media. Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-22. http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-2.4.
Macías, M. (2002). Las múltiples inteligencias. Psicología desde el Caribe, (10),27-38.
Melgosa, J. (2013). Descubre tu valor y se feliz. Editorial Safeliz.
Nelson, B. (2019). The emotion code: How to release your trapped emotions for abundant health, love, and happiness. St. Martin’s Essentials.
Netquest. (2021). Calculadora de muestras: Conoce el número de entrevistas que tienes que realizar. Recuperado de: https://www.netquest.com/es/calculadora-tamano-muestra
O’Brien, L. (1990). Test para determinar el Canal de Aprendizaje de preferencia. Recuperado de: http://www.iafi.com.ar/pnl/ejercicios-pnl/test-canalpreferencia.pdf
Ocaña, J. (2012). Mapas mentales y estilos de aprendizaje. Editorial Club Universitario
Pimienta, J., De la Orden, A. y Estrada, R. (2018). Metodología de la investigación. Pearson Educación de México.
Pineda, L. (2020). Aproximación teórica al concepto de calidad y los sistemas de gestión. SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales, 2(1), 41-62.
Ramos, C. (2021). ¿Inteligencia de la pasión? En búsqueda de una educación contemporánea integral e inteligentemente apasionada. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 11(22). https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.950
Ramos, C. y Ramos, J. (2020). Actualidad y prospectiva del sistema de becas académicas del Gobierno del Estado de Tamaulipas, México 2015-2040. InnOvaciOnes de NegOciOs. 17(34), 214-233. https://doi.org/10.29105/rinn17.34-4
Ramos, C. y Roque, R. (2021). La influencia docente y el rendimiento académico en estudiantes de una Universidad Pública Mexicana. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. 8(7), 1-21. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2755
Roa, A. (2013). La educación emocional, el autoconcepto, la autoestima y su importancia en la infancia. Edetania. Estudios y Propuestas Socioeducativas, (44), 241-257.
Rodríguez, N. y Gallardo, K. (2020). El bienestar y la orientación educativa enfocados en las nuevas generaciones. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 31(2), 7-18. https://doi.org/10.5944/reop.vol.31.num.2.2020.27982
Rojas, A. (2014). Aportes de la sociología al estudio de la educación. Revista Educación, 38(1), 33-58.
Sánchez, Y. y Mazo, M. (2020). El autoconcepto y la autoestima en el rendimiento académico de estudiantes de Medicina: caso UAS. ReseachGate. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/341670045_El_autoconcepto_y_la_autoestima_en_el_rendimiento_academico_de_estudiantes_de_Medicina_caso_UAS.
Segarra, M., Estrada, M. y Monferrer, D. (2015). Estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios: lateralización vs. interconexión de los hemisferios cerebrales. Revista española de pedagogía. 73(262), 583-600.
Tacca, D., Tacca, A. y Alva, M. (2019). Estrategias neurodidácticas, satisfacción y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Cuadernos De Investigación Educativa, 10(2), 15 - 32. https://doi.org/10.18861/cied.2019.10.2.2905
UCG. (2021). Test de orientación vocacional abierto. Recuperado de: https://servicios.casagrande.edu.ec/servicios/test-vocacional-abierto
Universia. (2018). ¿Qué profesión encaja con cada uno de los 12 tipos de inteligencia?. Recuperado de: https://www.uhipocrates.edu.mx/bibliotecavirtual/universia/ebk-que-profesion-encaja-con-cada-uno-de-los-12-tipos-de-inteligencia.pdf
Copyright (c) 2022 SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.